Liedon puheeksi ottamisen malli : vanhempien ja työntekijöiden näkökulmasta
Kajander, Angelica; Mälkönen, Emma; Nurmi, Henna (2021)
Kajander, Angelica
Mälkönen, Emma
Nurmi, Henna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123000
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata Liedon kunnan varhaiskasvatuksessa olevien lasten vanhempien sekä varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia Liedon puheeksi ottamisen mallista.
Tutkimus oli tarpeellinen, sillä vanhempien ja työntekijöiden mielipidettä Liedon puheeksi ottamisen mallista ei ole tutkittu mallin käyttöönoton jälkeen. Tutkimuksen avulla haluttiin saada tietoa vanhempien ja työntekijöiden näkemyksistä ja kokemuksista malliin kuuluvasta kysymysosiosta ja sen hyödyllisyydestä. Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus hyödyntää osana Liedon puheeksi ottamisen mallin kehittämistä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen lähtökohtia, perheiden tukemista varhaiskasvatuksessa sekä teoriaa Liedon puheeksi ottamisen mallin taustalla. Kvalitatiivisen tutkimuksen tutkimusmenetelminä on käytetty kyselyitä ja puolistrukturoitua teemahaastattelua.
Tulosten mukaan vanhemmat ja työntekijät kokivat Liedon puheeksi ottamisen mallin käytön pääasiassa luontevana ja neutraalina asiana. Tuloksista kävi myös ilmi, että mallin kysymysosiota tulisi pohjustaa huolellisemmin vanhemmille sekä, että työntekijät olivat kokeneet kysymysosion käyttöönoton haastavana. Myös vuorovaikutuksen merkitys ja työntekijöiden valmiudet vanhempien tukemiseen nousivat esiin saaduissa tuloksissa. Liedon puheeksi ottamisen mallin kehittämisideat olivat samankaltaisia sekä vanhempien että työntekijöiden osalta.
Tutkimus oli tarpeellinen, sillä vanhempien ja työntekijöiden mielipidettä Liedon puheeksi ottamisen mallista ei ole tutkittu mallin käyttöönoton jälkeen. Tutkimuksen avulla haluttiin saada tietoa vanhempien ja työntekijöiden näkemyksistä ja kokemuksista malliin kuuluvasta kysymysosiosta ja sen hyödyllisyydestä. Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus hyödyntää osana Liedon puheeksi ottamisen mallin kehittämistä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen lähtökohtia, perheiden tukemista varhaiskasvatuksessa sekä teoriaa Liedon puheeksi ottamisen mallin taustalla. Kvalitatiivisen tutkimuksen tutkimusmenetelminä on käytetty kyselyitä ja puolistrukturoitua teemahaastattelua.
Tulosten mukaan vanhemmat ja työntekijät kokivat Liedon puheeksi ottamisen mallin käytön pääasiassa luontevana ja neutraalina asiana. Tuloksista kävi myös ilmi, että mallin kysymysosiota tulisi pohjustaa huolellisemmin vanhemmille sekä, että työntekijät olivat kokeneet kysymysosion käyttöönoton haastavana. Myös vuorovaikutuksen merkitys ja työntekijöiden valmiudet vanhempien tukemiseen nousivat esiin saaduissa tuloksissa. Liedon puheeksi ottamisen mallin kehittämisideat olivat samankaltaisia sekä vanhempien että työntekijöiden osalta.