Lapsen asema vanhempien eroprosessissa
Repo, Elli; Varjus, Eerika (2021)
Repo, Elli
Varjus, Eerika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223152
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia lapsen asemaa vanhempien eroprosessissa sekä lasten että vanhempien kokemusten kautta. Käytännössä tämä näkyy esimerkiksi siinä, miten lapsi on otettu huomioon vanhempien eroprosessissa. Käsittelimme opinnäytetyön teoriaosuudessa lapsen asemaa käytännön tiedon lisäksi lainsäädännön valossa.
Opinnäytetyössämme teimme kaksi kyselyä, ensimmäinen lapsille ja toinen vanhemmille. Tutkimuksessamme on ominaisuuksia määrällisestä eli kvantitatiivisesta tutkimuksesta sekä laadullisesta eli kvalitatiivisesta tutkimuksesta, sillä kyselyssä oli avoimia sekä suljettuja kysymyksiä. Kohderyhmänä oli yhteistyökumppanimme Porin lapsiperheiden palveluiden kasvatus- ja perheneuvonnan asiakkaat ja lastenvalvojien asiakkaat. Tämän lisäksi kyselyt jaettiin Porin koulukuraattoreille, Mannerheimin Lastensuojeluliitolle sekä Facebookiin.
Tutkimuksessa kertyi vastauksia aikuisten kyselyyn 30 ja lasten kyselyyn 17.
Keskeisenä tuloksena voidaan todeta, että suurin osa lapsista on otettu osalliseksi eroprosessiin ja heidän mielipiteitään on kuultu, huomioiden kuitenkin lapsen ikä ja kehitystaso. Kyselyiden vastauksissa korostui myös se, että eroprosessi on jokaiselle lapselle yksilöllinen kokemus ja herättää erilaisia tunteita sekä ajatuksia. Opinnäytetyön tulokset osiossa tuodaan esiin vanhempien ja lasten omia kokemuksia.
Opinnäytetyössämme teimme kaksi kyselyä, ensimmäinen lapsille ja toinen vanhemmille. Tutkimuksessamme on ominaisuuksia määrällisestä eli kvantitatiivisesta tutkimuksesta sekä laadullisesta eli kvalitatiivisesta tutkimuksesta, sillä kyselyssä oli avoimia sekä suljettuja kysymyksiä. Kohderyhmänä oli yhteistyökumppanimme Porin lapsiperheiden palveluiden kasvatus- ja perheneuvonnan asiakkaat ja lastenvalvojien asiakkaat. Tämän lisäksi kyselyt jaettiin Porin koulukuraattoreille, Mannerheimin Lastensuojeluliitolle sekä Facebookiin.
Tutkimuksessa kertyi vastauksia aikuisten kyselyyn 30 ja lasten kyselyyn 17.
Keskeisenä tuloksena voidaan todeta, että suurin osa lapsista on otettu osalliseksi eroprosessiin ja heidän mielipiteitään on kuultu, huomioiden kuitenkin lapsen ikä ja kehitystaso. Kyselyiden vastauksissa korostui myös se, että eroprosessi on jokaiselle lapselle yksilöllinen kokemus ja herättää erilaisia tunteita sekä ajatuksia. Opinnäytetyön tulokset osiossa tuodaan esiin vanhempien ja lasten omia kokemuksia.