Suomalainen Latu tiedosta toiminnaksi – Hiihtoliiton valmentajakoulutusten toimintatapojen kehittäminen
Tanhuanpää, Henna (2021)
Tanhuanpää, Henna
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223165
Tiivistelmä
Tässä työelämän kehittämistehtävässä tavoitteena oli löytää uusia toimintatapoja Suomen Hiihtoliitto ry:n valmentajakoulutusprosesseihin. Kehittämistyön avulla pyrittiin kehittämään valmentajien käytännön osaamista ja maastohiihdon uuden valmennuslinjauksen, Suomalainen Latu. Tieto ja Taito. Sisu. – maastohiihtovalmennuksen suuntaviivat lapsuudesta huippuvaiheeseen ja jalkauttamista valmentajien käytännön valmennukseen.
Ihmisen motivaation lähteiden ymmärtäminen sekä oppimisen vuorovaikutuksellisuus ja sosiaalinen luonne ohjaavat myös valmentajien osaamisen kehittämistä. Suomalainen valmennusosaamisen malli, ja hyvän valmentajuuden määritelmät, antavat koulutusprosessien kehittämiselle raamit. Urheiluosaamisen sisältö syntyy lajin valmennuksen linjauksesta.
Tämä kehittämistyö toteutettiin uudistamisperustaisena kehittämistyönä. Valmentajien koulutusprosessien kehittäminen on jatkuva prosessi, jossa pyritään hyödyntämään uutta tietoa, erilaisia toimintatapoja sekä kehittäjien omaa kokemusta. Osaavat valmentajat edesauttavat lajin urheilijoiden kehittymistä sekä lajin valmennuslinjauksen toimivuuden seuraamista.
Kehittämistyön toteutukseen kuului bencmarking, maastohiihdon urheiluakatemiavalmentajien työpaja sekä tason 1 valmentajakoulutusprosessin pilottikokeilu. Pilottikokeilun avulla testattiin uusia toimintamalleja, joita kehitettiin bencmarkingin, työpajan, asiantuntijasparrauksen sekä tietoperustan että kehittämistyön tekijän oman kokemuksen pohjalta. Näiden toimenpiteiden kautta syntyi koulutusten kehittämiseksi viisi toimintamallia, joiden avulla voidaan edistää maastohiihdossa toimivien valmentajien käytännön osaamista ja kehittymistä hyväksi ja entistä osaavammaksi valmentajaksi.
Vuorovaikutus, yksilöllisen oppimisen tukeminen, hybridimallin hyödyntäminen sekä selkeämmät koulutusten tavoitteet, joita voidaan sanoittaa valmentajan toiminnaksi, edesauttavat valmentajien osaamisen kehittymistä sekä valmentajan toiminnan muuttumista hänen omassa toimintaympäristössään. Maastohiihdon valmennuslinjaus jalkautuu erityisesti valmentajakoulutusprosesseissa. Laadukkaan valmentajakoulutuksen tarjoaminen Hiihtoliiton jäsenseurojen valmentajille, osaavien kouluttajien toteuttamana, edesauttaa valmennuslinjauksen jalkauttamisessa seuroihin sekä kehittää maastohiihtäjiä linjauksen mukaisesti. Tulevaisuudessa valmentajakoulutusprosessien vaikuttavuutta ja valmennuslinjauksen jalkautumista voi tarkastella maastohiihtäjien osaamisen kehittymisen avulla.
Ihmisen motivaation lähteiden ymmärtäminen sekä oppimisen vuorovaikutuksellisuus ja sosiaalinen luonne ohjaavat myös valmentajien osaamisen kehittämistä. Suomalainen valmennusosaamisen malli, ja hyvän valmentajuuden määritelmät, antavat koulutusprosessien kehittämiselle raamit. Urheiluosaamisen sisältö syntyy lajin valmennuksen linjauksesta.
Tämä kehittämistyö toteutettiin uudistamisperustaisena kehittämistyönä. Valmentajien koulutusprosessien kehittäminen on jatkuva prosessi, jossa pyritään hyödyntämään uutta tietoa, erilaisia toimintatapoja sekä kehittäjien omaa kokemusta. Osaavat valmentajat edesauttavat lajin urheilijoiden kehittymistä sekä lajin valmennuslinjauksen toimivuuden seuraamista.
Kehittämistyön toteutukseen kuului bencmarking, maastohiihdon urheiluakatemiavalmentajien työpaja sekä tason 1 valmentajakoulutusprosessin pilottikokeilu. Pilottikokeilun avulla testattiin uusia toimintamalleja, joita kehitettiin bencmarkingin, työpajan, asiantuntijasparrauksen sekä tietoperustan että kehittämistyön tekijän oman kokemuksen pohjalta. Näiden toimenpiteiden kautta syntyi koulutusten kehittämiseksi viisi toimintamallia, joiden avulla voidaan edistää maastohiihdossa toimivien valmentajien käytännön osaamista ja kehittymistä hyväksi ja entistä osaavammaksi valmentajaksi.
Vuorovaikutus, yksilöllisen oppimisen tukeminen, hybridimallin hyödyntäminen sekä selkeämmät koulutusten tavoitteet, joita voidaan sanoittaa valmentajan toiminnaksi, edesauttavat valmentajien osaamisen kehittymistä sekä valmentajan toiminnan muuttumista hänen omassa toimintaympäristössään. Maastohiihdon valmennuslinjaus jalkautuu erityisesti valmentajakoulutusprosesseissa. Laadukkaan valmentajakoulutuksen tarjoaminen Hiihtoliiton jäsenseurojen valmentajille, osaavien kouluttajien toteuttamana, edesauttaa valmennuslinjauksen jalkauttamisessa seuroihin sekä kehittää maastohiihtäjiä linjauksen mukaisesti. Tulevaisuudessa valmentajakoulutusprosessien vaikuttavuutta ja valmennuslinjauksen jalkautumista voi tarkastella maastohiihtäjien osaamisen kehittymisen avulla.