Fibaco Oy:n markkinointistrategian luominen palvelumuotoilun keinoin
Raunisto, Hanna-Leena (2021)
Raunisto, Hanna-Leena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223162
Tiivistelmä
Tämä kehittämistyö syntyi tarpeesta luoda systemaattinen ja heti käyttöön otettava markkinointistrategia toimeksiantajalla, Fibaco Oy:lle. Yrityksellä ei ole aikaisemmin ollut käytössä markkinointistrategiaa. Työn toteutuksesta vastasi yrityksessä pitkään töissä ollut työntekijä, jonka vastuulla on yrityksen viestinnän ja markkinoinnin suunnittelu.
Työn tavoitteena oli segmentoida kohderyhmät, luoda tavoitteet sekä mittarit ja brändäytymisen malli markkinoinnin pohjaksi. Uuden markkinointistrategian kuvausta on mahdollista hyödyntää muissakin organisaatiossa, eikä vain liikunta-alalla. Strategiakuvaus on käytännönläheinen, jossa on paljon mittareita ja sitä on helppo muokata sekä kehittää eteenpäin.
Työn lähestymistavaksi valikoitu palvelumuotoilu ja menetelmäksi haastattelu, jonka avulla kuultiin asiakkaita. Asiakkailta kysyttiin, miksi he käyttävät palvelua, mitä hyviä ja huonoja puolia palvelusta löytyy, kehitysideoita palvelun kehittämiseen sekä kuinka he toivoisivat heille viestittävän. Lisäksi kuultiin firman työntekijöitä yhteisessä aivoriihessä. Työntekijöiltä saatiin ideoita palvelun kehittämiseen sekä uusien palveluiden ja tuotteiden luomiseen.
Kehittämistyön lopputuotteena luotiin markkinointistrategia, asiakasprofiilit, digimarkkinoinnin sisältöstrategia sekä uuden palvelun konseptimalli. Kaikki lopputuotokset ovat osoittautuneet tärkeiksi työvälineiksi markkinoinnin toteuttamiseen sekä liiketoiminnan kehittämiseen.
Työn tavoitteena oli segmentoida kohderyhmät, luoda tavoitteet sekä mittarit ja brändäytymisen malli markkinoinnin pohjaksi. Uuden markkinointistrategian kuvausta on mahdollista hyödyntää muissakin organisaatiossa, eikä vain liikunta-alalla. Strategiakuvaus on käytännönläheinen, jossa on paljon mittareita ja sitä on helppo muokata sekä kehittää eteenpäin.
Työn lähestymistavaksi valikoitu palvelumuotoilu ja menetelmäksi haastattelu, jonka avulla kuultiin asiakkaita. Asiakkailta kysyttiin, miksi he käyttävät palvelua, mitä hyviä ja huonoja puolia palvelusta löytyy, kehitysideoita palvelun kehittämiseen sekä kuinka he toivoisivat heille viestittävän. Lisäksi kuultiin firman työntekijöitä yhteisessä aivoriihessä. Työntekijöiltä saatiin ideoita palvelun kehittämiseen sekä uusien palveluiden ja tuotteiden luomiseen.
Kehittämistyön lopputuotteena luotiin markkinointistrategia, asiakasprofiilit, digimarkkinoinnin sisältöstrategia sekä uuden palvelun konseptimalli. Kaikki lopputuotokset ovat osoittautuneet tärkeiksi työvälineiksi markkinoinnin toteuttamiseen sekä liiketoiminnan kehittämiseen.