Valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia harjoitteluista
Ijäs, Anna; Kyllönen, Riikka; Pussinen, Julia (2021)
Ijäs, Anna
Kyllönen, Riikka
Pussinen, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122990
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemukset harjoitteluissa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyönä Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa. Tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia harjoitteluista. Tavoitteenamme oli tuottaa tietoa harjoitteluista, niiden vahvuuksista sekä kehittämiskohteista. Tutkimusaineistoa kerättiin Webropol-kyselylomakkeella Hämeen ammattikorkeakoulun valmistumassa olevilta sairaanhoitajaopiskelijoilta.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulosten pohjalta voimme sanoa, että opiskelijoilla oli paljon positiivisia kokemuksia harjoitteluissa, mutta myös kehitettävää löytyi. Opiskelijat kokivat saavansa ohjaavilta opettajilta riittävästi tukea, mutta heidän toivottiin olevan helpommin tavoiteltavissa. Opiskelijat toivoivat korkeakoululta enemmän kädentaitojen opettelemista ennen harjoitteluihin menoa. Nykyinen VOO-malli sai kritiikkiä, sillä se asettaa opiskelijat kilpailuasemaan, jolloin toiset voivat harjaantua enemmän kuin toiset. Myös harjoittelupaikoille tarjottiin kehittämisideoita harjoitteluiden ohjaajien suhteen. Toivottiin myös perehdyttäjillä olevan enemmän työkokemusta ja vastaajien mielestä harjoiteluiden ohjaajien perehdytystä tulisi lisätä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulosten pohjalta voimme sanoa, että opiskelijoilla oli paljon positiivisia kokemuksia harjoitteluissa, mutta myös kehitettävää löytyi. Opiskelijat kokivat saavansa ohjaavilta opettajilta riittävästi tukea, mutta heidän toivottiin olevan helpommin tavoiteltavissa. Opiskelijat toivoivat korkeakoululta enemmän kädentaitojen opettelemista ennen harjoitteluihin menoa. Nykyinen VOO-malli sai kritiikkiä, sillä se asettaa opiskelijat kilpailuasemaan, jolloin toiset voivat harjaantua enemmän kuin toiset. Myös harjoittelupaikoille tarjottiin kehittämisideoita harjoitteluiden ohjaajien suhteen. Toivottiin myös perehdyttäjillä olevan enemmän työkokemusta ja vastaajien mielestä harjoiteluiden ohjaajien perehdytystä tulisi lisätä.