Sosiaalinen sijoittaminen
Stenberg, Jenna (2021)
Stenberg, Jenna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123006
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli sosiaalinen sijoittaminen sekä sosiaalisen median ja sosiaalisen sijoittamisen yhteisöjen vaikutus sijoituspäätöksiin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja kertoa, mitä sosiaalinen sijoittaminen ylipäätään tarkoittaa, miten se vaikuttavat sijoituspäätöksiin ja miten sosiaalisen sijoittamisen verkkoyhteisöt toimivat. Lisäksi tutkittiin sijoituskohteiden vastuullisuuden merkitystä. Työn toimeksiantaja on Hämeen ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisen opinnäytetyön menetelmiä mukaillen. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena keräämällä ensin teoriatietoa aiheesta. Teoriatiedon hankkimisen jälkeen tehtiin täysi-ikäisille suomalaisille sijoittajille kohdistettu kyselytutkimus verkossa, joka julkaistiin sijoitusaiheisessa Facebook-ryhmässä. Kyselyyn vastaaminen oli täysin anonyymiä ja vastauksia saatiin 2517 kappaletta.
Tutkimuksessa selvisi, että sosiaalinen sijoittaminen perustuu sille tarkoitettuihin sijoittamisen alustoihin ja sosiaalisen median kanaviin, joissa tiedon tuottajia ovat muut yhteisön jäsenet. Kyselytutkimuksen tulokset kertovat, että sijoittajat kysyvät mielellään tietoja ja neuvoja toisiltaan, etenkin osakesijoittamiseen liittyen, mutta eivät siitä huolimatta koe muiden mielipiteiden tai sosiaalisen median vaikuttavan suuresti omiin sijoituspäätöksiinsä. Tällä hetkellä sijoitustietoa hankitaan enemmän perinteisistä sosiaalisen median kanavista, mutta monet kertoivat käyttävänsä myös jotakin virallista sosiaalisen sijoittamisen alustaa.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisen opinnäytetyön menetelmiä mukaillen. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena keräämällä ensin teoriatietoa aiheesta. Teoriatiedon hankkimisen jälkeen tehtiin täysi-ikäisille suomalaisille sijoittajille kohdistettu kyselytutkimus verkossa, joka julkaistiin sijoitusaiheisessa Facebook-ryhmässä. Kyselyyn vastaaminen oli täysin anonyymiä ja vastauksia saatiin 2517 kappaletta.
Tutkimuksessa selvisi, että sosiaalinen sijoittaminen perustuu sille tarkoitettuihin sijoittamisen alustoihin ja sosiaalisen median kanaviin, joissa tiedon tuottajia ovat muut yhteisön jäsenet. Kyselytutkimuksen tulokset kertovat, että sijoittajat kysyvät mielellään tietoja ja neuvoja toisiltaan, etenkin osakesijoittamiseen liittyen, mutta eivät siitä huolimatta koe muiden mielipiteiden tai sosiaalisen median vaikuttavan suuresti omiin sijoituspäätöksiinsä. Tällä hetkellä sijoitustietoa hankitaan enemmän perinteisistä sosiaalisen median kanavista, mutta monet kertoivat käyttävänsä myös jotakin virallista sosiaalisen sijoittamisen alustaa.