Suunnitelma mentoroinnista urheiluseuralle
Kahri, Siiri (2021)
Kahri, Siiri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223170
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on laatia mentoroinnin käyttöönottosuunnitelma, jonka vaiheita seuraamalla ohjausmuoto otetaan käyttöön helsinkiläisessä kilpacheerleadingseurassa, Helsinki Athletics Cheerleaders HAC ry:ssä vuonna 2022. Tarve mentoroinnista syntyi HAC:n valmennuspäällikön ja toiminnanjohtajan kanssa pidetyn palaverin pohjalta, jossa todettiin, että kyseisen ohjausmuodon käyttöönoton hyödyt ulottuvat laajalle ja mentoroinnin aloittaminen seurassa vastaisi tunnistettuihin ongelmiin. Suunnitelman tarkoituksena on toimia mentoroinnin käyttöönoton ohjenuorana, sisältäen niin tietoperustasta koostuvan osuuden kuin seuralle räätälöidyn ohjelman esittelyn tavoitteineen, aikatauluineen ja prosesseineen.
Koska opinnäytetyön toimeksiantajana on yhdistys, tullaan ennen teoriaosuuteen siirtymistä työssä esittelemään kiteytettynä yhdistyksen ja yrityksen tyypillisimmät eroavaisuudet sekä kuvaamaan kyseisen yhdistyksen toiminnan pääperiaatteet. Työn tietoperustassa perehdytään mentorointiin ohjausmuotona, sen hyötyihin, perinteisiin toteutustapoihin, prosessiin ja ohjelman laadintaan, jotta käyttöönottosuunnitelma noudattaisi kyseisen ohjausmuodon peruspariaatteita ja hyväksi havaittua kaavaa.
Mentorointisuunnitelman teon tukena toteutettiin alkukartoituskysely henkilöstölle touko-syyskuussa 2021. Kvantitatiivinen kysely lähetettiin kaikille seuran valmentajille ja valmentajaharjoittelijoille ja sen päätavoitteena oli selvittää henkilöstön kiinnostus mentorointia kohtaan. Tämän lisäksi valmennuksen kehitystyöryhmän kanssa järjestettiin teemahaastattelun kaltainen aivoriihi alkukartoituskyselyiden tulosten perusteella. Ennalta määrättyjen kysymysten pohjalta mentoroinnista räätälöitiin seuran tarpeisiin vastaava ohjausmuoto yhdessä seuran kokeneiden valmentajien kanssa. Tuloksia hyödynnettiin produktin aloitusvaiheessa, seuraamisessa, kehitysideoissa ja olivat läpi prosessin kaiken päätöksenteon perustana.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi suunnitelma mentoroinnista HAC ry:lle. Ohjausmuodon käyttöönotto tuo lisäarvoa toimeksiantajalle erityisesti henkilöstön tietotaidon lisäämisen, osaamisen jakamisen ja hiljaisen tiedon esiin saattamisen myötä. Lisäksi mentoroinnin myötä seuran uusien työntekijöiden tukemiseen löytyy valmis malli, jonka hyötyinä voidaan pitää yhteisöllisyyden lisäämistä ja työhyvinvoinnin tukemista valmentajien keskuudessa.
Työn viimeisen luvun kehittämisehdotuksissa esitellään HAC ry:lle esiintuodut jatkotoimenpiteet ohjausmuodon menestymisen takaamiseksi kirjallisuuden, kyselyiden sekä aivoriihen pohjalta. Opinnäytetyö päättyy jatkotutkimusehdotusten esittelyyn, prosessin johtopäätöksiin sekä työn arviointiin niin produktin kuin oman oppimisenkin osalta.
Koska opinnäytetyön toimeksiantajana on yhdistys, tullaan ennen teoriaosuuteen siirtymistä työssä esittelemään kiteytettynä yhdistyksen ja yrityksen tyypillisimmät eroavaisuudet sekä kuvaamaan kyseisen yhdistyksen toiminnan pääperiaatteet. Työn tietoperustassa perehdytään mentorointiin ohjausmuotona, sen hyötyihin, perinteisiin toteutustapoihin, prosessiin ja ohjelman laadintaan, jotta käyttöönottosuunnitelma noudattaisi kyseisen ohjausmuodon peruspariaatteita ja hyväksi havaittua kaavaa.
Mentorointisuunnitelman teon tukena toteutettiin alkukartoituskysely henkilöstölle touko-syyskuussa 2021. Kvantitatiivinen kysely lähetettiin kaikille seuran valmentajille ja valmentajaharjoittelijoille ja sen päätavoitteena oli selvittää henkilöstön kiinnostus mentorointia kohtaan. Tämän lisäksi valmennuksen kehitystyöryhmän kanssa järjestettiin teemahaastattelun kaltainen aivoriihi alkukartoituskyselyiden tulosten perusteella. Ennalta määrättyjen kysymysten pohjalta mentoroinnista räätälöitiin seuran tarpeisiin vastaava ohjausmuoto yhdessä seuran kokeneiden valmentajien kanssa. Tuloksia hyödynnettiin produktin aloitusvaiheessa, seuraamisessa, kehitysideoissa ja olivat läpi prosessin kaiken päätöksenteon perustana.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi suunnitelma mentoroinnista HAC ry:lle. Ohjausmuodon käyttöönotto tuo lisäarvoa toimeksiantajalle erityisesti henkilöstön tietotaidon lisäämisen, osaamisen jakamisen ja hiljaisen tiedon esiin saattamisen myötä. Lisäksi mentoroinnin myötä seuran uusien työntekijöiden tukemiseen löytyy valmis malli, jonka hyötyinä voidaan pitää yhteisöllisyyden lisäämistä ja työhyvinvoinnin tukemista valmentajien keskuudessa.
Työn viimeisen luvun kehittämisehdotuksissa esitellään HAC ry:lle esiintuodut jatkotoimenpiteet ohjausmuodon menestymisen takaamiseksi kirjallisuuden, kyselyiden sekä aivoriihen pohjalta. Opinnäytetyö päättyy jatkotutkimusehdotusten esittelyyn, prosessin johtopäätöksiin sekä työn arviointiin niin produktin kuin oman oppimisenkin osalta.