S-Kaupat järjestelmän käyttöönotto Pirkanmaan Osuuskaupassa
Pekkarinen, Maria (2021)
Pekkarinen, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223168
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia toimia uuden järjestelmän käyttöönotto vaatii yrityksessä sekä mitä muutosjohtaminen on. Tavoitteena oli löytää esihenkilöille erilaisia johtamismalleja sekä pohtia keinoja vähentämään muutosvastarinnan syntymistä. Tutkimusmenetelminä käytettiin asiantuntija-haastatteluita ja havainnointia.
Teoriaviitekehyksessä käsiteltiin ruoan verkkokaupan syntyä maailmalla sitä, miten se oli rantautunut Suomeen ja Pirkanmaalle. Tässä tärkeänä osana oli myös ruoan verkkokaupan keräilijän työnkuvan avaaminen. Teorian toinen osuus käsitteli uuden järjestelmän käyttöönottoa. Viimeisessä osuudessa käsiteltiin muutoksen eri vaiheita ja malleja sekä muutosjohtamista ja muutosviestintää.
Kehitystyötä esittelevässä kappaleessa esiteltiin erilaisia toimia, mitä S-Kauppojen käyttöönotto vaati S-ryhmässä sekä Pirkanmaan Osuuskaupassa. Kappale sisälsi asiantuntijahaastatteluita, joissa tuli ilmi S-Kauppojen idean syntyminen, käyttöönoton vaiheet sekä esihenkilön muutosjohtamista helpottavia seikkoja. Opinnäytetyön kehitystyön osuus oli salassa pidettävä, joten luottamukselliset osuudet poistettiin julkisesta raportista.
Muutosjohtaminen vaatii esihenkilöltä kykyä muuttaa johtamistyyliään prosessin laajuudesta tai vaiheesta riippuen. Teoreettisen viitekehyksen, asiantuntijahaastatteluiden sekä havainnoinnin tuloksena todettiin esihenkilön omalla suhtautumisella sekä oikean johtamistyylin valinnalla olevan suuri vaikutus muutosprosessin onnistumisessa. Isona onnistumisen tekijänä todettiin olevan muutosviestintä ja sen huolellinen toteutus.
Teoriaviitekehyksessä käsiteltiin ruoan verkkokaupan syntyä maailmalla sitä, miten se oli rantautunut Suomeen ja Pirkanmaalle. Tässä tärkeänä osana oli myös ruoan verkkokaupan keräilijän työnkuvan avaaminen. Teorian toinen osuus käsitteli uuden järjestelmän käyttöönottoa. Viimeisessä osuudessa käsiteltiin muutoksen eri vaiheita ja malleja sekä muutosjohtamista ja muutosviestintää.
Kehitystyötä esittelevässä kappaleessa esiteltiin erilaisia toimia, mitä S-Kauppojen käyttöönotto vaati S-ryhmässä sekä Pirkanmaan Osuuskaupassa. Kappale sisälsi asiantuntijahaastatteluita, joissa tuli ilmi S-Kauppojen idean syntyminen, käyttöönoton vaiheet sekä esihenkilön muutosjohtamista helpottavia seikkoja. Opinnäytetyön kehitystyön osuus oli salassa pidettävä, joten luottamukselliset osuudet poistettiin julkisesta raportista.
Muutosjohtaminen vaatii esihenkilöltä kykyä muuttaa johtamistyyliään prosessin laajuudesta tai vaiheesta riippuen. Teoreettisen viitekehyksen, asiantuntijahaastatteluiden sekä havainnoinnin tuloksena todettiin esihenkilön omalla suhtautumisella sekä oikean johtamistyylin valinnalla olevan suuri vaikutus muutosprosessin onnistumisessa. Isona onnistumisen tekijänä todettiin olevan muutosviestintä ja sen huolellinen toteutus.