Presence - the core of nursing : elderly people´s experiences of the presence of their primary nurse
Halme, Eva (2012)
Halme, Eva
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317858
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia millaiseksi vanhukset kokevat omahoitajansa läsnäolon. Tutkimuksen tavoitteena on parantaa asukkaiden hyvinvointia sekä esittää työelämän yhteistyökumppanille minkälaista sairaanhoitajan läsnäoloa asukkaat arvostavat. Koska tutkimuksessa käsitellään yksilöiden elettyjä kokemuksia, laadullista tutkimusmenetelmää käytettiin. Tiedot kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja niihin osallistui viisi Koukkuniemen vanhainkodin asukasta. Tietojen analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysi-menetelmää.
Tutkimuksen tulokset jaettiin viiteen kategoriaan: suhde omahoitajaan, kokemukset hoitajien luonteenpiirteistä ja käytöksestä, kiireen tuntu, kokemuksia miksi hoitajat ovat kiireisiä, sekä näkemyksiä hyvästä hoitajasta. Asukkaat eivät tienneet omahoitajansa nimeä, joten keskustelut käytiin yleisesti osastolla työskentelevistä hoitajista. Haastateltavat toivat esiin toiveen tietää omahoitajansa henkilöllisyyden, jotta muodostuisi hoitosuhde jossa asukkaan olisi mahdollista tuntea hoitajansa paremmin. Asukkaat myös toivoivat, että hoitajat viettäisivät heidän kanssa enemmän aikaa, mutta epäilivät kiireen estävän sen. Kiireen tuntu olikin asia joka nousi toistuvasti esiin: hoitajien koettiin olevan jatkuvasti kiireisiä, mutta sen ei kuitenkaan koettu vaikuttavan hoidon laatuun. Hoitajien myös koettiin olevan ystävällisiä kiireestä huolimatta. Syinä kiireeseen asukkaat arvelivat olevan osaston suuri asukasmäärä, potilaat joita piti syöttää, hoitajien omat kokoukset sekä suuri hoitajien työmäärä yleisesti. Keskusteluissa hyvän hoitajan ominaisuuksista asukkaat nostivat esiin hyvän hoitajan, jolla on asiallinen käytös, joka tervehtii ja keskustelee toisen osapuolen huomioiden eikä jää etäiseksi. Hoitajan mahdollisuutta antaa aikaa asukkaalle arvostettiin vastauksissa.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että vanhukset arvostavat hoitajan läsnäoloa ja hoitajat ovat osaston asukkaille tärkeä sosiaalinen kontakti.
Tutkimuksen tulokset jaettiin viiteen kategoriaan: suhde omahoitajaan, kokemukset hoitajien luonteenpiirteistä ja käytöksestä, kiireen tuntu, kokemuksia miksi hoitajat ovat kiireisiä, sekä näkemyksiä hyvästä hoitajasta. Asukkaat eivät tienneet omahoitajansa nimeä, joten keskustelut käytiin yleisesti osastolla työskentelevistä hoitajista. Haastateltavat toivat esiin toiveen tietää omahoitajansa henkilöllisyyden, jotta muodostuisi hoitosuhde jossa asukkaan olisi mahdollista tuntea hoitajansa paremmin. Asukkaat myös toivoivat, että hoitajat viettäisivät heidän kanssa enemmän aikaa, mutta epäilivät kiireen estävän sen. Kiireen tuntu olikin asia joka nousi toistuvasti esiin: hoitajien koettiin olevan jatkuvasti kiireisiä, mutta sen ei kuitenkaan koettu vaikuttavan hoidon laatuun. Hoitajien myös koettiin olevan ystävällisiä kiireestä huolimatta. Syinä kiireeseen asukkaat arvelivat olevan osaston suuri asukasmäärä, potilaat joita piti syöttää, hoitajien omat kokoukset sekä suuri hoitajien työmäärä yleisesti. Keskusteluissa hyvän hoitajan ominaisuuksista asukkaat nostivat esiin hyvän hoitajan, jolla on asiallinen käytös, joka tervehtii ja keskustelee toisen osapuolen huomioiden eikä jää etäiseksi. Hoitajan mahdollisuutta antaa aikaa asukkaalle arvostettiin vastauksissa.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että vanhukset arvostavat hoitajan läsnäoloa ja hoitajat ovat osaston asukkaille tärkeä sosiaalinen kontakti.