Pienten lasten välisen kiusaamisen ehkäiseminen, tunnistaminen ja puuttuminen varhaiskasvatuksessa: kiusaamisen ehkäisyn suunnitelman kehittäminen Virtain kaupungille
Hörkkö, Eerika (2021)
Hörkkö, Eerika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223236
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksessa esiintyvää pienten lasten välistä kiusaamista: miten sitä ennaltaehkäistään, tunnistetaan ja miten siihen puututaan. Varhaiskasvatuksessa tapahtuvalle kiusaamiselle hain näkemyksiä ja kokemuksia varhaiskasvatuksen työntekijöiltä eri varhaiskasvatuksen toteuttamismuodoista. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yhteistyötahoni Virtain kaupungin varhaiskasvatukselle kiusaamisen ehkäisyyn johdonmukainen suunnitelma.
Käsittelen teoriaosuudessa muun muassa kiusaamisen ehkäisyä, kiusaamisen eri muotoja sosiaalisten suhteiden ja kaverisuhteiden merkitystä, osallisuuden tukemista lailla ja varhaiskasvatussuunnitelmilla sekä varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja huoltajien roolia kiusaamisen ehkäisyssä. Tutkimuksen toteutin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja sen empiirisen aineiston keräsin haastattelemalla seitsemää eri varhaiskasvatuksen työntekijää eri varhaiskasvatuksen toteuttamismuodoista Aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu.
Haastatteluiden tulokset osoittavat, että kiusaamisen määrittely on haasteellista, koska jokaisella aikuisella ja lapsella on oma kokemus ja näkemys kiusaamisesta. Varhaiskasvatuksessa on tarvittavat keinot ja tiedot kiusaamisen ehkäisyyn, tunnistamiseen ja puuttumiseen. Työntekijät tunnistavat lapsen iän ja sukupuolen seuraukset kiusaamisen ilmenemiseen ja ovat tietoisia niistä tekijöistä, mitkä kiusaamiseen johtavat, esimerkiksi erityispiirteet, kateellisuus ja mustasukkaisuus sekä taitojen erilaisuus. Varhaiskasvatusikäisillä kiusaaminen on suurimmaksi osaksi erilaisia ristiriitoja. Kiusaamista ehkäisevää työtä tehdään varhaiskasvatuksen arjessa päivittäin toteuttamalla pienryhmätoimintaa, havainnoimalla lasten välistä vuorovaikutusta ja leikkiä sekä käymällä lasten, huoltajien ja työntekijöiden välillä keskustelua havainnoiduista tilanteista. Kiusaamisen ehkäisyssä tärkeintä on tunnetaitojen opettelu, arjen havainnointi sekä ristiriitoihin välitön puuttuminen. Aikuiset ovat merkittävässä roolissa kiusaamisen ehkäisyssä varhaiskasvatuksessa, mihin sisältyy sensitiivinen ja aktiivinen läsnäolo lasten kanssa sekä vuorovaikutussuhteiden rakentaminen.
Käsittelen teoriaosuudessa muun muassa kiusaamisen ehkäisyä, kiusaamisen eri muotoja sosiaalisten suhteiden ja kaverisuhteiden merkitystä, osallisuuden tukemista lailla ja varhaiskasvatussuunnitelmilla sekä varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja huoltajien roolia kiusaamisen ehkäisyssä. Tutkimuksen toteutin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja sen empiirisen aineiston keräsin haastattelemalla seitsemää eri varhaiskasvatuksen työntekijää eri varhaiskasvatuksen toteuttamismuodoista Aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu.
Haastatteluiden tulokset osoittavat, että kiusaamisen määrittely on haasteellista, koska jokaisella aikuisella ja lapsella on oma kokemus ja näkemys kiusaamisesta. Varhaiskasvatuksessa on tarvittavat keinot ja tiedot kiusaamisen ehkäisyyn, tunnistamiseen ja puuttumiseen. Työntekijät tunnistavat lapsen iän ja sukupuolen seuraukset kiusaamisen ilmenemiseen ja ovat tietoisia niistä tekijöistä, mitkä kiusaamiseen johtavat, esimerkiksi erityispiirteet, kateellisuus ja mustasukkaisuus sekä taitojen erilaisuus. Varhaiskasvatusikäisillä kiusaaminen on suurimmaksi osaksi erilaisia ristiriitoja. Kiusaamista ehkäisevää työtä tehdään varhaiskasvatuksen arjessa päivittäin toteuttamalla pienryhmätoimintaa, havainnoimalla lasten välistä vuorovaikutusta ja leikkiä sekä käymällä lasten, huoltajien ja työntekijöiden välillä keskustelua havainnoiduista tilanteista. Kiusaamisen ehkäisyssä tärkeintä on tunnetaitojen opettelu, arjen havainnointi sekä ristiriitoihin välitön puuttuminen. Aikuiset ovat merkittävässä roolissa kiusaamisen ehkäisyssä varhaiskasvatuksessa, mihin sisältyy sensitiivinen ja aktiivinen läsnäolo lasten kanssa sekä vuorovaikutussuhteiden rakentaminen.