Kauttuan Ruukinpuiston kävijätiedot matkailukohteen kehittämisen työkaluna
Nord, Viivi (2021)
Lataukset:
Nord, Viivi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223249
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Kauttuan Ruukinpuiston kävijätiedot matkailukohteen kehittämisen työkaluna. Aiheesta muodostui kolmivaiheinen kokonaisuus, jossa ensin selvitettiin, kuinka Kauttuan Ruukinpuistossa on tehty kävijäseurantaa tähän asti. Seuraavaksi otettiin selvää, kuinka kävijäseurantaa voitaisiin tehdä tulevaisuudessa ja lopuksi tutkittiin minkälaisia alueen kävijät ovat ja millaisia palveluita he toivovat Kauttuan Ruukinpuistoon. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi vuoden 2020 lopussa alkanut kolmivuotinen Euran kunnan Yrittäjyyttä Ruukinpuistoon -hanke.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa yhdistyi laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluja sekä sähköistä kyselylomaketta. Opinnäytetyössä haastateltiin kolmea Kauttuan Ruukinpuiston toimijaa keväällä 2021 sekä Benchmarking-menetelmää hyödyntäen yhtä ulkopuolisen matkailukohteen toimijaa heidän tekemästään kävijäseurannasta. Lisäksi osana opinnäytetyötä järjestettiin kävijäkysely Kauttuan Ruukinpuiston Facebook-sivuilla 18.06.2021 – 09.07.2021 välisenä aikana.
Kauttuan Ruukinpuiston haastatteluista selvisi, että toimijoilla on keskenään erilaiset lähtökohdat tehdä kävijäseurantaa. Heillä oli kuitenkin yksi yhteinen kävijämittari, joka oli kävijämäärä. Benchmarking-kohteen haastattelussa selvisi, että myös heidän kohteensa toimijat keräävät tietoa kävijämääristään. Lisäksi kohteessa tehdään koko kohdetta koskevaa kävijäseurantaa, joka toteutetaan kesällä vuosittain järjestettävänä kävijäkyselynä. Kauttuan Ruukinpuiston toimijat olivat yhtä mieltä siitä, että myös he voisivat hyötyä koko kohdetta koskevasta kävijäseurannasta. Benchmarking-analyysin pohjalta laadittiin kehittämissuunnitelma Kauttuan Ruukinpuistolle. Kävijäkyselyyn puolestaan vastasi 91 vastaajaa, joiden antamista vastauksista saatiin suuntaa antavaa tietoa siitä, minkälaisia kävijät ovat. Vastauksista nousivat kehitystarpeina erityisesti laajemmat aukioloajat, yleisö wc, lisää toimijoita, lisää tapahtumia ja erityyppiset opastukset. The topic of this thesis was Kauttua Ironworks Park’s visitor information as a tool for developing a tourism destination. The topic became a three-step process, where the first thing to investigate was how Kauttua Ironworks Park has done visitor monitoring so far. Next thing to explore was to find out how visitor monitoring could be done in the future. Finally, it was found out what kind of visitors visit the area and what kind of services they wish for the area more. The client of this thesis was Eura municipality’s three-year Entrepreneurship to Ironworks Park -project (Yrittäjyyttä Ruukinpuistoon -hanke), which began at the end of 2020.
This thesis was implemented as a case study, which combined qualitative and quantitative research methods. Thematic interviews and digital survey were used as data collection methods. Three operators from Kauttua Ironworks Park were interviewed during the spring of 2021, and by utilizing benchmarking-method, also one operator of an external tourism destination was interviewed about their visitor monitoring. In addition, as a part of the thesis, a visitor survey was arranged on the Facebook page of Kauttua Ironworks Park between 18.6.2021 – 9.7.2021.
By interviewing the operators of Kauttua Ironworks Park, it was found out that the operators have different starting points for monitoring visitors. However, all three of them had one common visitor metric, which was the number of visitors. The interview with the benchmarking operator showed that the operators in their destination also collect information about their visitor numbers. In addition, they also organize a visitor survey every summer to gather information about the entire destination. The operators of Kauttua Ironworks Park agreed that they too could benefit from visitor monitoring of the entire destination. Based on benchmarking-analysis, a development plan was prepared for Kauttua Ironworks Park. The visitor survey was answered by 91 respondents, whose responses provided indicative information about who visitors are. From the responses to the survey, development needs were emerged as wider opening hours, public toilets, more operators, more events, and different types of guided tours.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa yhdistyi laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastatteluja sekä sähköistä kyselylomaketta. Opinnäytetyössä haastateltiin kolmea Kauttuan Ruukinpuiston toimijaa keväällä 2021 sekä Benchmarking-menetelmää hyödyntäen yhtä ulkopuolisen matkailukohteen toimijaa heidän tekemästään kävijäseurannasta. Lisäksi osana opinnäytetyötä järjestettiin kävijäkysely Kauttuan Ruukinpuiston Facebook-sivuilla 18.06.2021 – 09.07.2021 välisenä aikana.
Kauttuan Ruukinpuiston haastatteluista selvisi, että toimijoilla on keskenään erilaiset lähtökohdat tehdä kävijäseurantaa. Heillä oli kuitenkin yksi yhteinen kävijämittari, joka oli kävijämäärä. Benchmarking-kohteen haastattelussa selvisi, että myös heidän kohteensa toimijat keräävät tietoa kävijämääristään. Lisäksi kohteessa tehdään koko kohdetta koskevaa kävijäseurantaa, joka toteutetaan kesällä vuosittain järjestettävänä kävijäkyselynä. Kauttuan Ruukinpuiston toimijat olivat yhtä mieltä siitä, että myös he voisivat hyötyä koko kohdetta koskevasta kävijäseurannasta. Benchmarking-analyysin pohjalta laadittiin kehittämissuunnitelma Kauttuan Ruukinpuistolle. Kävijäkyselyyn puolestaan vastasi 91 vastaajaa, joiden antamista vastauksista saatiin suuntaa antavaa tietoa siitä, minkälaisia kävijät ovat. Vastauksista nousivat kehitystarpeina erityisesti laajemmat aukioloajat, yleisö wc, lisää toimijoita, lisää tapahtumia ja erityyppiset opastukset.
This thesis was implemented as a case study, which combined qualitative and quantitative research methods. Thematic interviews and digital survey were used as data collection methods. Three operators from Kauttua Ironworks Park were interviewed during the spring of 2021, and by utilizing benchmarking-method, also one operator of an external tourism destination was interviewed about their visitor monitoring. In addition, as a part of the thesis, a visitor survey was arranged on the Facebook page of Kauttua Ironworks Park between 18.6.2021 – 9.7.2021.
By interviewing the operators of Kauttua Ironworks Park, it was found out that the operators have different starting points for monitoring visitors. However, all three of them had one common visitor metric, which was the number of visitors. The interview with the benchmarking operator showed that the operators in their destination also collect information about their visitor numbers. In addition, they also organize a visitor survey every summer to gather information about the entire destination. The operators of Kauttua Ironworks Park agreed that they too could benefit from visitor monitoring of the entire destination. Based on benchmarking-analysis, a development plan was prepared for Kauttua Ironworks Park. The visitor survey was answered by 91 respondents, whose responses provided indicative information about who visitors are. From the responses to the survey, development needs were emerged as wider opening hours, public toilets, more operators, more events, and different types of guided tours.