Digitaalisten välineiden hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa : kartoitus varhaiskasvatuksen opettajien ja lastenhoitajien kokemuksista Kurikan kaupungin päiväkodissa
Patoranta, Jenna; Tapio, Jenni (2021)
Patoranta, Jenna
Tapio, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223267
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on saada tietoa Kurikan kaupungin päiväkodin varhaiskasvattajien digitaalisten välineiden käytöstä ja kokemuksista. Haluamme myös tuoda varhaiskasvattajille opinnäytetyöllämme lisää tietoa digitaalisista välineistä ja niiden hyödyntämismahdollisuuksista. Opinnäytetyössä selvitämme digitaalisten välineiden tuomia hyötyjä sekä haasteita varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimus on toteutettu Webropol-ohjelmaan luodulla verkkokyselyllä kesän ja alkusyksyn 2021 aikana. Kyselyssä hyödynnettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia kysymyksiä.
Tutkimuksen taustateoriassa käsittelemme mediakasvatusta varhaiskasvatuksessa niin lapsen kuin varhaiskasvattajan näkökulmasta sekä digitaalisuutta, laitteita ja pelaamista varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyömme antaa tietoa digitaalisten välineiden hyödyntämismahdollisuuksista erilaisissa varhaiskasvatuksen toiminnoissa. Kerromme myös erään Kurikan kaupungin päiväkodin varhaiskasvattajien kokemuksista liittyen digitaalisten välineiden hyödyntämiseen varhaiskasvatuksessa.
Tutkimustuloksista selvisi, että digitaaliset välineet tuovat suurta hyötyä päiväkodin toimintaan. Niiden avulla on helppo etsiä nopeasti uutta tietoa ja rikastuttaa toimintaa. Älylaitteisiin saatavat sovellukset tuovat lapsille uusia oppimistapoja harjoitella esimerkiksi kirjaimia tai numeroita. Näiden sovelluksien nähdään kasvattavan lasten motivaatiota erilaisten toimintojen harjoittelua kohtaan. Digitaalisten välineiden koetaan tuovan mukanaan myöskin haasteita. Suurimpina haasteina nähdään laitteisiin ja peleihin koukuttuminen lasten kohdalla sekä digitaalisten laitteiden tasapainoinen hyödyntäminen suhteessa perinteisiin oppimismenetelmiin.
Tutkimuksen taustateoriassa käsittelemme mediakasvatusta varhaiskasvatuksessa niin lapsen kuin varhaiskasvattajan näkökulmasta sekä digitaalisuutta, laitteita ja pelaamista varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyömme antaa tietoa digitaalisten välineiden hyödyntämismahdollisuuksista erilaisissa varhaiskasvatuksen toiminnoissa. Kerromme myös erään Kurikan kaupungin päiväkodin varhaiskasvattajien kokemuksista liittyen digitaalisten välineiden hyödyntämiseen varhaiskasvatuksessa.
Tutkimustuloksista selvisi, että digitaaliset välineet tuovat suurta hyötyä päiväkodin toimintaan. Niiden avulla on helppo etsiä nopeasti uutta tietoa ja rikastuttaa toimintaa. Älylaitteisiin saatavat sovellukset tuovat lapsille uusia oppimistapoja harjoitella esimerkiksi kirjaimia tai numeroita. Näiden sovelluksien nähdään kasvattavan lasten motivaatiota erilaisten toimintojen harjoittelua kohtaan. Digitaalisten välineiden koetaan tuovan mukanaan myöskin haasteita. Suurimpina haasteina nähdään laitteisiin ja peleihin koukuttuminen lasten kohdalla sekä digitaalisten laitteiden tasapainoinen hyödyntäminen suhteessa perinteisiin oppimismenetelmiin.