Nopeusnäyttöjen käyttö osana työmaa-aikaista liikennesuunnittelua
Koskela, Annika (2021)
Koskela, Annika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223377
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, onko nopeusnäyttöjen käytöstä hyötyä tietyömailla työturvallisuuden näkökulmasta. Tietyö on yksi suuririskisimmistä töistä ja sen aikaisesta liikennesuunnittelusta on olemassa omat tarkat säädöksensä. Tutkimus toteutettiin kirjallisuus- ja koetutkimuksena.
Opinnäytetyössä tutustutaan liikennesuunnittelun prosesseihin Tampereella ja erilaisiin kirjallisiin lähteisiin koskien tietyömaita ja tiehen rajoittuvia työmaita. Lisäksi käydään läpi nopeusnäytön ja liikennelaskurin toimintaperiaatetta sekä käyttöä.
Nopeusnäyttöjä ja laskureita asennettiin tämän vuoden aikana Tampereella sijaitsevien työmaiden yhteyteen erilaisissa kohteissa. Niiden antamaa dataa verrattiin toisiinsa ja tutkittiin, tapahtuuko ajonopeudessa muutoksia.
Suurissa nopeuksissa muutos keskinopeudessa oli noin 4 kilometriä tunnissa. Parhaat tulokset saatiin maantiekäytössä, jossa nopeudet ovat kaupunkialuetta korkeampia, myös perustetun työmaan aikana.
Nopeusnäytön käyttö näyttää vaikuttavan suoraa nopeusrikkomusten määrään ja laskevan keskinopeutta autoilijan lähtönopeudesta riippumatta. Autoilijoiden reagointi näyttöön vaikuttaa olevan hyvä. Nopeusnäyttö ei myöskään vaikuta työmaan toimintaan häiritsevästi.
Vakavien tapaturmien riski laski noin 10 prosenttia nopeusnäytön käytön aikana, kun havaittu nopeuden lasku yhdistetään Dumas-projektin taulukkoon.
Nopeusnäytön käytöllä näyttäisi tämän tutkimuksen valossa olevan vaikutusta onnettomuusriskiin, joten sitä kannattaisi käyttää osana tietyömaiden liikennesuunnittelua. Parhaiten se saattaisi toimia osana nopeusrajoitusten porrastamissuunnitelmaa.
Opinnäytetyössä tutustutaan liikennesuunnittelun prosesseihin Tampereella ja erilaisiin kirjallisiin lähteisiin koskien tietyömaita ja tiehen rajoittuvia työmaita. Lisäksi käydään läpi nopeusnäytön ja liikennelaskurin toimintaperiaatetta sekä käyttöä.
Nopeusnäyttöjä ja laskureita asennettiin tämän vuoden aikana Tampereella sijaitsevien työmaiden yhteyteen erilaisissa kohteissa. Niiden antamaa dataa verrattiin toisiinsa ja tutkittiin, tapahtuuko ajonopeudessa muutoksia.
Suurissa nopeuksissa muutos keskinopeudessa oli noin 4 kilometriä tunnissa. Parhaat tulokset saatiin maantiekäytössä, jossa nopeudet ovat kaupunkialuetta korkeampia, myös perustetun työmaan aikana.
Nopeusnäytön käyttö näyttää vaikuttavan suoraa nopeusrikkomusten määrään ja laskevan keskinopeutta autoilijan lähtönopeudesta riippumatta. Autoilijoiden reagointi näyttöön vaikuttaa olevan hyvä. Nopeusnäyttö ei myöskään vaikuta työmaan toimintaan häiritsevästi.
Vakavien tapaturmien riski laski noin 10 prosenttia nopeusnäytön käytön aikana, kun havaittu nopeuden lasku yhdistetään Dumas-projektin taulukkoon.
Nopeusnäytön käytöllä näyttäisi tämän tutkimuksen valossa olevan vaikutusta onnettomuusriskiin, joten sitä kannattaisi käyttää osana tietyömaiden liikennesuunnittelua. Parhaiten se saattaisi toimia osana nopeusrajoitusten porrastamissuunnitelmaa.