VoimavaraVerstas Oy - ideasta toimivaksi yritykseksi palvelumuotoilun ja strategisen viestinnän avulla
Vorselman, Tuula (2021)
Vorselman, Tuula
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223363
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on kuvaus pienyrittäjän palvelumuotoiluprosessista ja uuden yritystoiminnan luomisesta. Päämääränä on ollut luoda uusi, kokonaisvaltaisen
hyvinvoinnin valmennusyritys,
palvelumuotoilun ja strategisen viestinnän avulla. Toimeksiantajana ja kohdeyrityksenä on toiminut VoimavaraVerstas Oy.
Työ on tehty aikavälillä 6/21–11/21. Prosessi on käynnistynyt yritysideasta, keväällä 2021. Päätavoitteena oli saada yritys toimintavalmiiksi projektin loppuun mennessä,
marraskuussa 2021. Työ on toteutettu moniammatillisena yhteistyönä ja testiryhmän avulla.
Tavoitteena oli luoda yritykselle toimintaideologia ja -ympäristö sekä brändi ja
palvelutuotteet, palvelumuotoilun ja strategisen viestinnän teoriaviitekehyksen avulla. Työn toiminnallisena tavoitteena oli luoda ja lanseerata toimintaan sopivat palvelutuotteet sekä verkkosivut ja Facebook-sivusto. Nämä palvelumuotoilun avulla luodut tuotokset lanseerattiin työn loppuvaiheessa strategisen viestinnän avulla.
Työssä on kuvattu prosessin etenemisen eri vaiheita, soveltaen teoriaa käytäntöön
toimintaan sopivalla tavalla.
Työ on jatkoa lukukaudella 2020–2021 tehdylle Kunto- ja terveysliikunnan projektityölle, OUTU-konseptille. OUTU-konsepti on kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin valmennuskonsepti, joka toimii pohjana tämän työn palvelutuotteille ja toimintaideologialle.
Testiryhmänä toimi pieni työyhteisö, jolle toteutettiin 8 viikon mittainen
voimavaravalmennuskurssi alkusyksystä 2021. Kurssin aiheena oli lisätä kurssilaisten
fyysisiä ja henkisiä voimavaroja ja opettaa heitä toimimaan oman hyvinvoinnin eduksi,
opetellen viisaita valintoja ja tietoista itsensä johtamista kurssin aikana.
Testiryhmästä saatu palaute oli positiivista, se tuki toiminnan suunnan vahvistumista.
Toiminnan suunta vahvistui myös muiden havaintojen ja palautteiden avulla. Nämä
oleellisena osana palvelumuotoiluprosessiin kuuluvat vaiheet auttoivat lopullisten
toimintatapojen ja toiminnallisten tuotosten valmistumisessa.
Tärkeänä asiana oli saada luotua toimintaan sopiva brändi. Brändi kehittyi
toimintaideologian ja palvelutuotteiden pohjalta. Brändiksi muotoutui henkilöbrändi, jota tuotiin työn aikana esille strategisen viestinnän avulla.
Lopputuloksena syntyi toimintavalmis yritys, jolle luotiin toimintaan sopiva toimintaideologia ja -ympäristö. Työn toiminnalliset tavoitteet täyttyivät, kun palvelutuotteet, verkkosivusto ja Facebook sivut saatiin valmiiksi syksyllä -21. Palvelutuotteiksi syntyivät kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin valmennustuotteet, nimeltään: ”Hyppää hyvinvointiin” -valmennustuotesarja.
VoimavaraVerstas on valmis ohjaamaan ihmisiä kohti parempaa hyvinvointia.
hyvinvoinnin valmennusyritys,
palvelumuotoilun ja strategisen viestinnän avulla. Toimeksiantajana ja kohdeyrityksenä on toiminut VoimavaraVerstas Oy.
Työ on tehty aikavälillä 6/21–11/21. Prosessi on käynnistynyt yritysideasta, keväällä 2021. Päätavoitteena oli saada yritys toimintavalmiiksi projektin loppuun mennessä,
marraskuussa 2021. Työ on toteutettu moniammatillisena yhteistyönä ja testiryhmän avulla.
Tavoitteena oli luoda yritykselle toimintaideologia ja -ympäristö sekä brändi ja
palvelutuotteet, palvelumuotoilun ja strategisen viestinnän teoriaviitekehyksen avulla. Työn toiminnallisena tavoitteena oli luoda ja lanseerata toimintaan sopivat palvelutuotteet sekä verkkosivut ja Facebook-sivusto. Nämä palvelumuotoilun avulla luodut tuotokset lanseerattiin työn loppuvaiheessa strategisen viestinnän avulla.
Työssä on kuvattu prosessin etenemisen eri vaiheita, soveltaen teoriaa käytäntöön
toimintaan sopivalla tavalla.
Työ on jatkoa lukukaudella 2020–2021 tehdylle Kunto- ja terveysliikunnan projektityölle, OUTU-konseptille. OUTU-konsepti on kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin valmennuskonsepti, joka toimii pohjana tämän työn palvelutuotteille ja toimintaideologialle.
Testiryhmänä toimi pieni työyhteisö, jolle toteutettiin 8 viikon mittainen
voimavaravalmennuskurssi alkusyksystä 2021. Kurssin aiheena oli lisätä kurssilaisten
fyysisiä ja henkisiä voimavaroja ja opettaa heitä toimimaan oman hyvinvoinnin eduksi,
opetellen viisaita valintoja ja tietoista itsensä johtamista kurssin aikana.
Testiryhmästä saatu palaute oli positiivista, se tuki toiminnan suunnan vahvistumista.
Toiminnan suunta vahvistui myös muiden havaintojen ja palautteiden avulla. Nämä
oleellisena osana palvelumuotoiluprosessiin kuuluvat vaiheet auttoivat lopullisten
toimintatapojen ja toiminnallisten tuotosten valmistumisessa.
Tärkeänä asiana oli saada luotua toimintaan sopiva brändi. Brändi kehittyi
toimintaideologian ja palvelutuotteiden pohjalta. Brändiksi muotoutui henkilöbrändi, jota tuotiin työn aikana esille strategisen viestinnän avulla.
Lopputuloksena syntyi toimintavalmis yritys, jolle luotiin toimintaan sopiva toimintaideologia ja -ympäristö. Työn toiminnalliset tavoitteet täyttyivät, kun palvelutuotteet, verkkosivusto ja Facebook sivut saatiin valmiiksi syksyllä -21. Palvelutuotteiksi syntyivät kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin valmennustuotteet, nimeltään: ”Hyppää hyvinvointiin” -valmennustuotesarja.
VoimavaraVerstas on valmis ohjaamaan ihmisiä kohti parempaa hyvinvointia.