Verkkokaupan digitaaliset alennuskampanjat koronapandemian aikana
Turtiainen, Sara (2021)
Turtiainen, Sara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223390
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja se on toteutettu toimeksiantona yritykselle X. Covid-19 pandemia loi yrityksille nopeasti täysin uudenlaisen ympäristön liiketoiminnan harjoittamiseen. Yritysten tuli keksiä uusia keinoja sopeutuakseen pandemian aiheuttamiin uudenlasiin olosuhteisiin. Toimeksiantajayrityksen yksi sopeutumiskeinoista oli avata verkkokauppa yhdelle maahantuomistaan brändeistä.
Opinnäytetyön tavoite oli luoda digitaalinen alennuskampanja verkkokauppaan. Kampanjaa markkinoitiin suoramarkkinoinnin avulla brändin omissa medioissa Facebookissa ja Instagramissa. Alennuskampanja rajattiin koskemaan toimeksiantajayrityksen yhtä maahantuomaa brändiä ja brändin yhtä tuotekategoriaa. Tutkimuksesta rajattiin pois verkkokaupan palautukset, sillä opinnäytetyön nopea aikataulu ei mahdollistanut niiden ottamista mukaan tutkimukseen. Tavoitteena oli parantaa kampanjan tulosta 10 % verrattuna edellisen kampanjan tulokseen. Tavoitteena oli myös selvittää, minkälainen vaikutus alennusprosentin suuruudella on kampanjan tulokseen. Tavoitteena oli selvittää suoramarkkinoidun alennuskampanjan vaste eli se, kuinka moni mainoksella tavoitetuista henkilöistä reagoi mainokseen.
Opinnäytetyön tietoperustassa tutustuttiin verkkokauppaan ja verkkoliiketoimintaan käsitteinä. Verkkokaupan turvallisuutta ja luotettavuutta pohdittiin sekä COVID-19 vaikutuksia käytiin läpi verkkokaupan näkökulmasta. Alennuskampanjan markkinointi ja tuotteiden hinnoittelu otettiin myös mukaan tietoperustaan. Tietoperustassa esiteltiin suoramarkkinointia sekä digitaalisen markkinointikampanjan suunnittelutyökalua nimeltä SOSTAC. Tietoperustassa tuotiin esiin SOSTAC-mallin ohella myös SWOT-nykytila-analyysi sekä SMART-tavoitemalli. Edellä mainittujen työkalujen avulla toimeksiantajayritykselle suunniteltiin digitaalinen markkinointikampanja.
Digitaalinen alennuskampanja toteutettiin kahden viikon mittaisena kampanjana 20.9.-3.10.2021. Kohdennettua mainontaa ostettiin edellä mainitulle ajankohdalle 5 euron arvosta per päivä Facebookiin ja Instagramiin. Mainoksesta ilmenevällä alennuskoodilla sai alennusta 25 % kampanjaa koskevan tuotekategorian tuotteista. Suoramarkkinoidulla mainoksella tavoitettiin 8682 henkilöä ja 881 henkilöä reagoi mainokseen. Digitaalisen alennuskampanjan tulos parani 7,49 %. Alennusprosentin kasvattaminen kahdestakymmenestä prosentista kahteenkymmeneenviiteen prosenttiin kasvatti tulosta, vaikka asetettuun 10 % kasvutavoitteeseen ei päästy. Alennusprosentin nostaminen 25 % oli hyödyllistä, sillä kappalemääräinen myynti, liikevaihto, katetuotto sekä tulos kasvoivat. Katetuottoprosentti kuitenkin pieneni 7 %.
Opinnäytetyön tavoite oli luoda digitaalinen alennuskampanja verkkokauppaan. Kampanjaa markkinoitiin suoramarkkinoinnin avulla brändin omissa medioissa Facebookissa ja Instagramissa. Alennuskampanja rajattiin koskemaan toimeksiantajayrityksen yhtä maahantuomaa brändiä ja brändin yhtä tuotekategoriaa. Tutkimuksesta rajattiin pois verkkokaupan palautukset, sillä opinnäytetyön nopea aikataulu ei mahdollistanut niiden ottamista mukaan tutkimukseen. Tavoitteena oli parantaa kampanjan tulosta 10 % verrattuna edellisen kampanjan tulokseen. Tavoitteena oli myös selvittää, minkälainen vaikutus alennusprosentin suuruudella on kampanjan tulokseen. Tavoitteena oli selvittää suoramarkkinoidun alennuskampanjan vaste eli se, kuinka moni mainoksella tavoitetuista henkilöistä reagoi mainokseen.
Opinnäytetyön tietoperustassa tutustuttiin verkkokauppaan ja verkkoliiketoimintaan käsitteinä. Verkkokaupan turvallisuutta ja luotettavuutta pohdittiin sekä COVID-19 vaikutuksia käytiin läpi verkkokaupan näkökulmasta. Alennuskampanjan markkinointi ja tuotteiden hinnoittelu otettiin myös mukaan tietoperustaan. Tietoperustassa esiteltiin suoramarkkinointia sekä digitaalisen markkinointikampanjan suunnittelutyökalua nimeltä SOSTAC. Tietoperustassa tuotiin esiin SOSTAC-mallin ohella myös SWOT-nykytila-analyysi sekä SMART-tavoitemalli. Edellä mainittujen työkalujen avulla toimeksiantajayritykselle suunniteltiin digitaalinen markkinointikampanja.
Digitaalinen alennuskampanja toteutettiin kahden viikon mittaisena kampanjana 20.9.-3.10.2021. Kohdennettua mainontaa ostettiin edellä mainitulle ajankohdalle 5 euron arvosta per päivä Facebookiin ja Instagramiin. Mainoksesta ilmenevällä alennuskoodilla sai alennusta 25 % kampanjaa koskevan tuotekategorian tuotteista. Suoramarkkinoidulla mainoksella tavoitettiin 8682 henkilöä ja 881 henkilöä reagoi mainokseen. Digitaalisen alennuskampanjan tulos parani 7,49 %. Alennusprosentin kasvattaminen kahdestakymmenestä prosentista kahteenkymmeneenviiteen prosenttiin kasvatti tulosta, vaikka asetettuun 10 % kasvutavoitteeseen ei päästy. Alennusprosentin nostaminen 25 % oli hyödyllistä, sillä kappalemääräinen myynti, liikevaihto, katetuotto sekä tulos kasvoivat. Katetuottoprosentti kuitenkin pieneni 7 %.