Jyväskyläläisten tapahtumajärjestäjien markkinointiviestintä COVID-19 kriisitilanteessa
Pikkarainen, Milla (2021)
Pikkarainen, Milla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022640
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saasa selville jyväskyläläisten tapahtumajärjestäjien erilaisia toimintatapoja toteuttaa markkinointiviestintää COVID-19 kriisitilanteen aikana. Tehtävänä oli löytää vastaukset asetettuihin tutkimuskysymyksiin: Millaisia erilaisia toimintatapoja markkinointiviestinnän toteutuksessa käytettiin, mitä kanavia viestinnässä on käytetty ja millaista palautetta toteutetusta markkinointiviestinnästä on tullut asiakkailta? Vastauksia tutkimuskysymyksiin lähdettiin etsimään kvalitatiivisen tutkimuksen avulla. Tutkimusaineisto kerättiin Microsoft Teams -sovelluksen välityksellä teemahaastattelun muodossa helmikuussa 2021. Tutkimuksen tiedonantajiksi valittiin viisi tapahtumien markkinointi- ja kriisiviestinnästä vastaavaa henkilöä. Tiedonantajien edustamat tapahtumat toimivat eri aloilla ja kaikki sijoittuivat ajallisesti vuodelle 2020. Kaikki haastattelut äänitettiin ja litteroitiin yleiskielelliseen muotoon, jonka jälkeen aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla. Tutkimustulokset osoittavat, että kriisitilanne vaikutti tapahtumien markkinointiviestintään monella tavalla. Tilanne pakotti kaikki tapahtumajärjestäjät miettimään aktiivisesti toimintatapojansa. Vanhojen toimintatapojen tilalle piti kehitellä uusia ja tilanteeseen sopivampia toimintatapoja. Tapahtuma-ala on muutenkin jatkuvasti elävä ja muuttuva ja tämän vuoksi tapahtumajärjestäjien täytyy aina olla muuntautumiskykyisiä. Tapahtumajärjestäjät onnistuivat vaikeasta tilanteesta huolimatta muokkaamaan markkinointiviestintänsä kriisitilanteeseen sopivaksi. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että tapahtumajärjestäjillä on käytössään paljon hyviä toimintatapoja ja kanavia, mutta tulevaisuudessa he voisivat myös hyödyntää joitain tutkimuksen tuloksia toisilta oppimisen ajatuksella. Tutkimuksessa selvisi, että tiedonantajat käyttävät pitkälti samoja kanavia markkinointiviestinnässään. Uusia sosiaalisen median kanavia, kuten TikTokia ei kuitenkaan hyödynnetty vielä lähes yhtään.