Varhaisiän musiikkikasvatuksen uudet tuulet : Gradian mallia kehittämässä
Blomgren, Jesi (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323508
Tiivistelmä
Oppilasmäärät varhaisiän musiikkikasvatuksessa Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian taiteen perusopetuksessa ovat merkittävästi vähentyneet viimeisten kymmenen vuoden aikana. Samaan aikaan tieto musiikkiharrastusten positiivisista vaikutuksista hyvinvointiin lisääntyy. Miten tieto muskaritoiminnan hyödyistä saavuttaisi perheet? Kuinka harrastusmotivaatiota ja muskaritoimintaan sitoutumista voitaisi parantaa?
Ensimmäinen huomio oli muskaritoiminnan käytännön järjestelyiden yksipuolisuus ja siitä johtuvat ongelmat toiminnan saavutettavuudessa. Perheiden monenlaiset elämäntilanteet ja arjen rakenteet johtavat siihen, että vain osalla perheistä on lähtökohtaisesti mahdollisuus sitoutua säännölliseen viikoittaiseen muskaritomintaan. Tähän ongelmaan Gradialla on ryhdytty etsimään ratkaisua. Avainsana kehittämistoimille on monimuotoisuus, niin toiminnan sisältöjen kuin käytännön toimienkin suhteen.
Toinen huomio liittyi musiikkiharrastuksen hyvinvointivaikutusten tunnettuuden parantamiseen. Alle kouluikäisten lasten vanhemmat haluavat tarjota lapselle kehittäviä harrastuksia. Tutkimustulokset puoltavat musiikin positiivisia vaikutuksia oppimiseen, kielen kehitykseen ja sosiaalisten taitojen kehitykseen. Näistä teemoista tiedottamalla voitaisi ehkä lisätä kiinnostusta muskariharrastusta kohtaan ja kannustaa perheitä sitoutumaan toimintaan.
Työssä etsitään keinoja varhaisiän musiikkikasvatuksen oppilasmäärien kasvattamiseen ja oppilaspidon parantamiseen. Perheiden elämän muutoksiin on reagoitava. On selvitettävä, millä keinoin toiminnan järjestäjät voisivat parhaiten vastata perheiden harrastustarpeisiin. Toiminnan monimuotoisuus on ratkaisevassa asemassa Gradian varhaisiän musiikkikasvatuksen uutta visiota suunnitellessa.
Ensimmäinen huomio oli muskaritoiminnan käytännön järjestelyiden yksipuolisuus ja siitä johtuvat ongelmat toiminnan saavutettavuudessa. Perheiden monenlaiset elämäntilanteet ja arjen rakenteet johtavat siihen, että vain osalla perheistä on lähtökohtaisesti mahdollisuus sitoutua säännölliseen viikoittaiseen muskaritomintaan. Tähän ongelmaan Gradialla on ryhdytty etsimään ratkaisua. Avainsana kehittämistoimille on monimuotoisuus, niin toiminnan sisältöjen kuin käytännön toimienkin suhteen.
Toinen huomio liittyi musiikkiharrastuksen hyvinvointivaikutusten tunnettuuden parantamiseen. Alle kouluikäisten lasten vanhemmat haluavat tarjota lapselle kehittäviä harrastuksia. Tutkimustulokset puoltavat musiikin positiivisia vaikutuksia oppimiseen, kielen kehitykseen ja sosiaalisten taitojen kehitykseen. Näistä teemoista tiedottamalla voitaisi ehkä lisätä kiinnostusta muskariharrastusta kohtaan ja kannustaa perheitä sitoutumaan toimintaan.
Työssä etsitään keinoja varhaisiän musiikkikasvatuksen oppilasmäärien kasvattamiseen ja oppilaspidon parantamiseen. Perheiden elämän muutoksiin on reagoitava. On selvitettävä, millä keinoin toiminnan järjestäjät voisivat parhaiten vastata perheiden harrastustarpeisiin. Toiminnan monimuotoisuus on ratkaisevassa asemassa Gradian varhaisiän musiikkikasvatuksen uutta visiota suunnitellessa.