Aikuisten mediakasvatus liikkeelle! - Mikkelin seutukirjaston liikkuvien palveluiden mahdollisuudet aikuisten mediakasvatukseen
Ruuskanen, Ella (2021)
Ruuskanen, Ella
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323532
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Mikkelin seutukirjaston liikkuvien palveluiden mahdollisuuksia aikuisten mediakasvatukseen. Työ on tilaustyö Mikkelin seutukirjastolta.
Opinnäytetyö alkoi taustaosuudella, jossa esiteltiin Mikkelin seutukirjastoa, liikkuvia palveluita sekä tuotiin esiin asiakasnäkökulmaa ennen liikkuvien palveluiden aloitusta. Teoriaosuudessa taas käytiin läpi aikuisten mediakasvatusta sekä pohdittiin aikuisten mediakasvatukseen liittyviä palveluja saavutettavuuden näkökulmasta. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja tässä tutkimuksessa käytettiin sekä teemahaastattelua että dokumenttianalyysiä. Opinnäytetyötä varten haastateltiin Mikkelin seutukirjaston liikkuvien palveluiden työntekijää sekä Porin kaupunginkirjaston mediakasvatussuunnitelmaa tekemässä mukana ollutta kirjaston henkilökunnan jäsentä. Dokumenttianalyysin avulla tarkasteltiin Mikkelin sekä Porin kirjaston mediakasvatussuunnitelmia ja asiakasnäkökulmaan liittyvää dokumenttia. Haastatteluissa keskusteltiin molempien kirjastojen mediakasvatussuunnitelmista, kirjastopalveluiden aikuisasiakkaista, henkilökunnan osaamisen kehittämisestä sekä Mikkelin seutukirjaston työntekijältä kysyttiin haastattelun lopuksi palautetta mediakasvatuksen vuosikellosta.
Opinnäytetyö oli muodoltaan sekä tutkimuksellinen että tuotos. Tutkimuksellinen osuus tässä työssä oli se, että työ on itsenäinen selvitys, joka pohjautuu dokumenttianalyysiin ja haastatteluihin ja jonka avulla luotiin toimintamalli. Tuotoksen osuus tutkimuksessa oli liikkuville palveluille suunnattu mediakasvatuksen vuosikello, joka oli jo alussa tavoitteena luoda tämän opinnäytetyön pohjalta. Vuosikello oli suunniteltu teoriaosuudessa ja haastatteluissa kerättyjen tietojen avulla.
Tutkimuksesta nousi esiin, että kirjastoilla on keinoja saada yhteys vaikeasti tavoitettaviin aikuisryhmiin sekä mediakasvatuksen avulla parantaa heidän digitaitojaan. Myös aikuisten mediakasvatukseen liittyvät uudet yhteistyöverkostot olisivat tarpeellisia, jotta mediakasvatustyö tulisi helpommaksi ja laajemmin kaikkien toimijoiden tietoon.
Opinnäytetyö alkoi taustaosuudella, jossa esiteltiin Mikkelin seutukirjastoa, liikkuvia palveluita sekä tuotiin esiin asiakasnäkökulmaa ennen liikkuvien palveluiden aloitusta. Teoriaosuudessa taas käytiin läpi aikuisten mediakasvatusta sekä pohdittiin aikuisten mediakasvatukseen liittyviä palveluja saavutettavuuden näkökulmasta. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja tässä tutkimuksessa käytettiin sekä teemahaastattelua että dokumenttianalyysiä. Opinnäytetyötä varten haastateltiin Mikkelin seutukirjaston liikkuvien palveluiden työntekijää sekä Porin kaupunginkirjaston mediakasvatussuunnitelmaa tekemässä mukana ollutta kirjaston henkilökunnan jäsentä. Dokumenttianalyysin avulla tarkasteltiin Mikkelin sekä Porin kirjaston mediakasvatussuunnitelmia ja asiakasnäkökulmaan liittyvää dokumenttia. Haastatteluissa keskusteltiin molempien kirjastojen mediakasvatussuunnitelmista, kirjastopalveluiden aikuisasiakkaista, henkilökunnan osaamisen kehittämisestä sekä Mikkelin seutukirjaston työntekijältä kysyttiin haastattelun lopuksi palautetta mediakasvatuksen vuosikellosta.
Opinnäytetyö oli muodoltaan sekä tutkimuksellinen että tuotos. Tutkimuksellinen osuus tässä työssä oli se, että työ on itsenäinen selvitys, joka pohjautuu dokumenttianalyysiin ja haastatteluihin ja jonka avulla luotiin toimintamalli. Tuotoksen osuus tutkimuksessa oli liikkuville palveluille suunnattu mediakasvatuksen vuosikello, joka oli jo alussa tavoitteena luoda tämän opinnäytetyön pohjalta. Vuosikello oli suunniteltu teoriaosuudessa ja haastatteluissa kerättyjen tietojen avulla.
Tutkimuksesta nousi esiin, että kirjastoilla on keinoja saada yhteys vaikeasti tavoitettaviin aikuisryhmiin sekä mediakasvatuksen avulla parantaa heidän digitaitojaan. Myös aikuisten mediakasvatukseen liittyvät uudet yhteistyöverkostot olisivat tarpeellisia, jotta mediakasvatustyö tulisi helpommaksi ja laajemmin kaikkien toimijoiden tietoon.