Lähiruoka ja ruokakasvatus päiväkodissa : Case yksityinen päiväkoti
Kannosto, Elli-Noora; Virta, Nina (2021)
Kannosto, Elli-Noora
Virta, Nina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323562
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa järjestettävä ruokailu on lakisääteistä ja sen tulee täyttää ravitsemussuositusten mukaiset ruoka- ja ravintoainekohtaiset suositukset. Varhaiskasvatuksessa ruoka edistää lapsen terveyttä ja hyvinvointia sekä tukee monipuolisen ruoan valinnassa ja antaa hyvää esimerkkiä hyvistä ruokatavoista.
Lähiruoka on lähialueella tuotettua ja kulutettua ruokaa, joka edistää paikallista taloutta ja työllisyyttä. Lähiruoan lyhyen elintarvikeketjun hyötyjä ovat ruoan tuoreus, jäljitettävyys sekä vähäinen lisäaineiden käyttö. Ruokakasvatus ja lähiruoka yhdistettynä opettavat lähialueen ruokakulttuuria, ruoan matkaa pellolta pöytään, tutustuttaa erilaisiin ruoka-aineisiin ja ruokiin sekä terveellisiin elämäntapoihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Seinäjoella sijaitsevan yksityisen lähiruokapainotteisen päiväkodin vanhempien tyytyväisyyttä ruokaan ja siihen liittyviin toimintoihin sekä löytää päiväkodin ruokaan ja ruokailuun liittyviä kehityskohtia. Opinnäytetyön toinen tavoite oli päivittää päiväkodin kotikäyntipaketin ruokaosio vanhemmille informatiivisemmaksi. Lisäksi kyselyn tulosten perusteella päiväkodille valmistettiin ruokakasvatusmateriaaleja lähiruokaa hyödyntäen.
Tutkimus toteutettiin osana päiväkodin omaa asiakastyytyväisyyskyselyä, johon ruokaa koskeva tutkimus liitettiin. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin verkkokyselynä. Kyselyyn vastasi 35 huoltajaa. Vastauksia analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Tuloksien perusteella todettiin, että vanhemmat haluavat tietämään enemmän päiväkodin lähiruoasta ja sen tuottajista sekä toivovat lapsille enemmän ruokakasvatusta.
Ensimmäisenä kehittämistyönä päivitettiin päiväkodin kotikäyntipaketin ruokaosio informatiivisemmaksi ja ajankohtaisemmaksi. Kotikäyntipaketin avulla uudet perheet pystyvät tutustumaan päiväkodin toimintaan ennen hoidon aloitusta.
Toinen kehittämistyö oli lähiruokapainotteisen ruokakasvatusmateriaalin luominen päiväkodin käyttöön. Lähiruokapainotteisella ruokakasvatusmateriaalilla lapset oppivat ruoan kiertokulun eri vaiheista, tutustuvat uusiin raaka-aineisiin ja lähialueen ruoantuottajiin.
Lähiruoka on lähialueella tuotettua ja kulutettua ruokaa, joka edistää paikallista taloutta ja työllisyyttä. Lähiruoan lyhyen elintarvikeketjun hyötyjä ovat ruoan tuoreus, jäljitettävyys sekä vähäinen lisäaineiden käyttö. Ruokakasvatus ja lähiruoka yhdistettynä opettavat lähialueen ruokakulttuuria, ruoan matkaa pellolta pöytään, tutustuttaa erilaisiin ruoka-aineisiin ja ruokiin sekä terveellisiin elämäntapoihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Seinäjoella sijaitsevan yksityisen lähiruokapainotteisen päiväkodin vanhempien tyytyväisyyttä ruokaan ja siihen liittyviin toimintoihin sekä löytää päiväkodin ruokaan ja ruokailuun liittyviä kehityskohtia. Opinnäytetyön toinen tavoite oli päivittää päiväkodin kotikäyntipaketin ruokaosio vanhemmille informatiivisemmaksi. Lisäksi kyselyn tulosten perusteella päiväkodille valmistettiin ruokakasvatusmateriaaleja lähiruokaa hyödyntäen.
Tutkimus toteutettiin osana päiväkodin omaa asiakastyytyväisyyskyselyä, johon ruokaa koskeva tutkimus liitettiin. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja se toteutettiin verkkokyselynä. Kyselyyn vastasi 35 huoltajaa. Vastauksia analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Tuloksien perusteella todettiin, että vanhemmat haluavat tietämään enemmän päiväkodin lähiruoasta ja sen tuottajista sekä toivovat lapsille enemmän ruokakasvatusta.
Ensimmäisenä kehittämistyönä päivitettiin päiväkodin kotikäyntipaketin ruokaosio informatiivisemmaksi ja ajankohtaisemmaksi. Kotikäyntipaketin avulla uudet perheet pystyvät tutustumaan päiväkodin toimintaan ennen hoidon aloitusta.
Toinen kehittämistyö oli lähiruokapainotteisen ruokakasvatusmateriaalin luominen päiväkodin käyttöön. Lähiruokapainotteisella ruokakasvatusmateriaalilla lapset oppivat ruoan kiertokulun eri vaiheista, tutustuvat uusiin raaka-aineisiin ja lähialueen ruoantuottajiin.