Opetusvideo monitoridefibrillaattorin käytöstä
Haapsalo, Miika; Iivanainen, Sami; Mällinen, Jani (2021)
Haapsalo, Miika
Iivanainen, Sami
Mällinen, Jani
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623959
Tiivistelmä
Monitoridefibrillaattorilla suoritetaan peruselintoimintojen mittauksia ja erinäisiä hoitotoimenpiteitä. Ensihoitajan täytyy osata suorittaa peruselintoimintojen mittaukset, huomioida niihin liittyvät virhelähteet ja tarvittaessa muuttaa monitoridefibrillaattorin asetuksia. Hoitotoimenpiteiden suorittaminen potilasturvallisesti monitoridefibrillaattorilla on tärkeää hyvän hoidon saavuttamiseksi.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda opetusvideo monitoridefibrillaattorin oikeaoppisesta käytöstä, itseopiskelumateriaaliksi ja kertaamiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää monitoridefibrillaattorin käyttöosaamista ja virhelähteiden huomiointia terveysalan opiskelijoilla sekä ammattilaisilla, ja näin parantaa potilasturvallisuutta. Toimeksianto opinnäytetyöhön on tullut Turun ammattikorkeakoululta.
Opetusvideolla voidaan havainnollistaa käytännön toimintaa. Audio-visuaaliset oppimismenetelmät ovat tutkitusti vähintään yhtä tuloksellisia kuin perinteinen lähiopetus. Opetusvideota tehdessä on huomioitu tutkitusti tehokkaiden opetusvideoiden avaintekijöitä.
Tähän opinnäytetyöhön kuuluu kirjallinen teoriapohja monitoridefibrillaattorilla suoritettavista toimenpiteistä ja mittauksista. Kirjallisessa työssä käsitellään myös ensihoidon palvelujärjestelmää, potilasturvallisuutta, lääkinnällisiä laitteita ja audio-visuaalista oppimista. Kirjallisen työn pohjalta on luotu opetusvideon käsikirjoitus, joka on toiminut alustana kuvauksille, äänityksille ja editoinnille.
Opinnäytetyön tuotoksena oli opetusvideo, joka sisältää monitoridefibrillaattorin esittelyä, asetuksien säätämistä ja valintaa, mittausten suorittamista ja virhelähteiden tunnistamista, sekä hoitotoimenpiteiden suorittamista. Selkeyden vuoksi opetusvideo on jaettu kolmeen osaan, jossa yksi osa vastaa eri laitetta. Palautteen perusteella jokaisesta osasta on vielä erotettu hoitotoimenpiteiden suorittaminen omaksi kokonaisuudekseen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda opetusvideo monitoridefibrillaattorin oikeaoppisesta käytöstä, itseopiskelumateriaaliksi ja kertaamiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää monitoridefibrillaattorin käyttöosaamista ja virhelähteiden huomiointia terveysalan opiskelijoilla sekä ammattilaisilla, ja näin parantaa potilasturvallisuutta. Toimeksianto opinnäytetyöhön on tullut Turun ammattikorkeakoululta.
Opetusvideolla voidaan havainnollistaa käytännön toimintaa. Audio-visuaaliset oppimismenetelmät ovat tutkitusti vähintään yhtä tuloksellisia kuin perinteinen lähiopetus. Opetusvideota tehdessä on huomioitu tutkitusti tehokkaiden opetusvideoiden avaintekijöitä.
Tähän opinnäytetyöhön kuuluu kirjallinen teoriapohja monitoridefibrillaattorilla suoritettavista toimenpiteistä ja mittauksista. Kirjallisessa työssä käsitellään myös ensihoidon palvelujärjestelmää, potilasturvallisuutta, lääkinnällisiä laitteita ja audio-visuaalista oppimista. Kirjallisen työn pohjalta on luotu opetusvideon käsikirjoitus, joka on toiminut alustana kuvauksille, äänityksille ja editoinnille.
Opinnäytetyön tuotoksena oli opetusvideo, joka sisältää monitoridefibrillaattorin esittelyä, asetuksien säätämistä ja valintaa, mittausten suorittamista ja virhelähteiden tunnistamista, sekä hoitotoimenpiteiden suorittamista. Selkeyden vuoksi opetusvideo on jaettu kolmeen osaan, jossa yksi osa vastaa eri laitetta. Palautteen perusteella jokaisesta osasta on vielä erotettu hoitotoimenpiteiden suorittaminen omaksi kokonaisuudekseen.