Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Improvisointi musiikkiteknologiaa käyttäen harmonikansoiton opetuksessa

Lipiäinen, Saara (2021)

 
Avaa tiedosto
Lipiainen_Saara.pdf (519.6Kt)
Lataukset: 


Lipiäinen, Saara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423733
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä etsittiin uusia näkökulmia ja ratkaisuja improvisoinnin ja musiikkiteknologian keinoin soittoinnostuksen kasvattamiseksi ensimmäistä musiikin perusopintojen osuutta suorittavissa oppilaissa. Opettajan pedagogisen ajattelun kehittämisen sekä musiikkiteknologian ja improvisoinnin liittämisen opetuksen osaksi toivottiin luovan uusia työvälineitä harmonikansoiton opetukseen. Tutkimuskysymykset musiikkiteknologian hyödyntämisestä harmonikalla improvisoimisessa ja musiikkiteknologian hyödyistä harmonikansoiton opetuksessa etsivät näkökulmia harmonikansoiton opetuksen kehittämiseksi.

Tutkimusta varten lähdeaineistoista etsittiin tietoa improvisoinnista, lasten kehityksestä ja musiikkiteknologian käyttämisestä instrumenttiopetuksessa. Laadullinen tutkimus ja erityisesti tapaustutkimus olivat lähtökohtana tutkimukselle, joka perustui Kankaanpään musiikkiopiston harmonikkaoppilaisiin. Tutkimuksen yhtenä osana oli kolmen musiikkiteknologiaan perustuvan ohjelman testaaminen kahdeksalla harmonikkaoppilaalla. Ohjelmia varten luotujen improvisointiharjoitusten osallistuneiden oppilaiden ikää, sukupuolta tai persoonallisia piirteitä ei heidän suojelemisekseen kerrottu. Oppilaille tehdyn kyselyn esittelyssä oppilaiden henkilöllisyydet ovat suojattu.

Improvisointiharjoitukset osoittavat improvisoinnin ja musiikkiteknologian yhdistämisen antavan oppilaille uutta intoa musiikin tekemiseen. Innostuminen soittoharrastuksesta kasvaa huomattavasti ja rohkeus kokeilla uutta kehittyy viikkojen kuluessa. Improvisointiharjoitukset kehittävät oppilaiden soittimen tuntemusta, musiikillisia taitoja rytmitajusta pulssin kuulemiseen ja ylläpitoon. Rohkeus kokeilla uutta kasvaa.

Musiikkiteknologiaan perustuva improvisointiharjoitus tulee olla riittävän yksinkertaisesti suunniteltu soittotunnilla toteutettavaksi, jotta se on sovellettavissa useammalle oppilaalle. Harjoitukset kannattaa tehdä periodimuotoisena yksi ohjelma kerrallaan, jotta soittotuntien asioille, että improvisointiharjoituksille jää riittävästi aikaa. Improvisointiharjoituksilla voi kehittää yksittäisiä musiikillisia taitoja ja liittää ne osaksi soittotuntia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste