Olenko minä huone? : matrilineaarista polkua zineen ja takaisin
Heikkinen, Sirpa (2021)
Heikkinen, Sirpa
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623897
Tiivistelmä
Olenko minä huone? tarkastelee samannimistä taiteellista opinnäytettä ja sen muotoutumisprosessia. Taiteellinen opinnäyte koostuu 13 paperisesta zinestä. Niiden sisältö tukeutuu matrilineaariseen, kirjoittajan äidin ja hänen esiäitiensä kautta määräytyvään sukulinjaan.
Menetelmä on otteeltaan autoetnografinen. Kirjoittaja on luonut tutkittavana olevat zinet ja myös tulkitse niitä. Lähdemateriaalin lisäksi työssä hyödynnetään kuvailua ja havainnointia, joka muodostaa kiinteän osan tekijän prosessinomaisesti soveltamaa työtapaa, siinä toisiinsa limittyvät niin zinerakentaminen kuin muu taiteellinen työskentely.
Mustavalkoiset paperiset, mutta digitaalisesti työstetyt zinet ovat rakentuneet kollaaseina. Kolmetoista kuvaperustaista zineä muodostavat yhdessä ajatuksellisen kollaasin, jossa kunkin zinen erillinen oma teema asettuu kollaasin osasen asemaan kirjoittajan naissukulinjan jatkumossa. Syntyneet zinet ovat esimerkki kulttuurisesta muistamisesta, josta käytetään myös termiä kulttuurinen muisti.
Retoriseksi luokiteltava kysymys Olenko minä huone? on haastanut tekijää hakemaan juurevuutta ajattelustaan. Huone loi ajattelukehikon, jonka rajoittuneesta konkretiasta kirjoittaja on zinerakennuksen ohessa edennyt kohti uutta kysymyksenasettelua. AM I A ROOM?
Matrilinear path to the zine and back
Am I a room? examines an artistic thesis of the same name and its’ process of formation. The artistic thesis consists of 13 zines made on paper. Their content relies on a matrilinear lineage of the author’s mother and her ancestors.
The method is autoethnographic. The author has created the zines that are under examination and also interprets them. In addition to the source material, the work utilizes description and observation, which form an integral part of the author's process based way of working, where the zine making and other artistic work overlap.
Black and white paper made, but digitally processed zines are built as collages. Together the thirteen image based zines form an imaginary collage, where the separate theme of each zine settles into the position of a collage particle in the continuum of the author’s female lineage. The resulting zines are an example of cultural remembrance, of which the term cultural memory has also been used.
The rhetorical question Am I a room? has challenged the author to seek rooting of their thinking. The room created a frame of thought from the limited concreteness of which the author has progressed towards a new questioning along with the zine making.
Menetelmä on otteeltaan autoetnografinen. Kirjoittaja on luonut tutkittavana olevat zinet ja myös tulkitse niitä. Lähdemateriaalin lisäksi työssä hyödynnetään kuvailua ja havainnointia, joka muodostaa kiinteän osan tekijän prosessinomaisesti soveltamaa työtapaa, siinä toisiinsa limittyvät niin zinerakentaminen kuin muu taiteellinen työskentely.
Mustavalkoiset paperiset, mutta digitaalisesti työstetyt zinet ovat rakentuneet kollaaseina. Kolmetoista kuvaperustaista zineä muodostavat yhdessä ajatuksellisen kollaasin, jossa kunkin zinen erillinen oma teema asettuu kollaasin osasen asemaan kirjoittajan naissukulinjan jatkumossa. Syntyneet zinet ovat esimerkki kulttuurisesta muistamisesta, josta käytetään myös termiä kulttuurinen muisti.
Retoriseksi luokiteltava kysymys Olenko minä huone? on haastanut tekijää hakemaan juurevuutta ajattelustaan. Huone loi ajattelukehikon, jonka rajoittuneesta konkretiasta kirjoittaja on zinerakennuksen ohessa edennyt kohti uutta kysymyksenasettelua.
Matrilinear path to the zine and back
Am I a room? examines an artistic thesis of the same name and its’ process of formation. The artistic thesis consists of 13 zines made on paper. Their content relies on a matrilinear lineage of the author’s mother and her ancestors.
The method is autoethnographic. The author has created the zines that are under examination and also interprets them. In addition to the source material, the work utilizes description and observation, which form an integral part of the author's process based way of working, where the zine making and other artistic work overlap.
Black and white paper made, but digitally processed zines are built as collages. Together the thirteen image based zines form an imaginary collage, where the separate theme of each zine settles into the position of a collage particle in the continuum of the author’s female lineage. The resulting zines are an example of cultural remembrance, of which the term cultural memory has also been used.
The rhetorical question Am I a room? has challenged the author to seek rooting of their thinking. The room created a frame of thought from the limited concreteness of which the author has progressed towards a new questioning along with the zine making.