On production of 3D character models for games
Yli-Pentti, Mika (2021)
Yli-Pentti, Mika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423795
Tiivistelmä
Tietokonegrafiikka on kehittynyt kiihtyvään vauhtiin. Reaaliaikaisen renderöinnin teknologian kehityksen myötä tavat luoda kolmiulotteisia malleja ovat uudistuneet. Opinnäytetyössä oli tavoitteena tutkia videopeliin soveltuvan kolmiulotteisen hahmon nykyaikaista tuotantolinjaa sekä silmäillä mahdollisia tulevaisuuden mullistuksia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli käytännön työn kautta saavuttaa syvempää ymmärrystä ammattimaisesta työnkulusta. Käytännön työnä toteutettiin Unity -pelimoottoriin viety animoitu hahmo.
Kolmiulotteisen hahmon tuottamisessa on useita vaiheita. Isommissa tuotannoissa samaa hahmoa saattaa edistää usea artisti vuorollaan. Hahmon tuotannon vaiheet vaikuttavat toisiinsa, ja siksi jokaiselle hahmoartistille on hyödyllistä ymmärtää tuotannon kaikkia vaiheita. Opinnäytetyöstä syntyi englanninkielinen yleiskatsaus hahmon tuotannon teknisiin vaiheisiin.
Reaaliaikainen tietokonegrafiikka on mielenkiintoisessa vaiheessa sukupolven vaihdosta. Innovaatioita rakennetaan soveltamalla elokuvateollisuuden ratkaisuja realismia tavoiteltaessa. Hahmoartistin työnkuva jatkaa muovautumistaan, ja niin alalla vaadittuja ominaisuuksia ovat sopeutuminen uuteen ja alituinen halu kehittää taitojaan.
Kolmiulotteisen hahmon tuottamisessa on useita vaiheita. Isommissa tuotannoissa samaa hahmoa saattaa edistää usea artisti vuorollaan. Hahmon tuotannon vaiheet vaikuttavat toisiinsa, ja siksi jokaiselle hahmoartistille on hyödyllistä ymmärtää tuotannon kaikkia vaiheita. Opinnäytetyöstä syntyi englanninkielinen yleiskatsaus hahmon tuotannon teknisiin vaiheisiin.
Reaaliaikainen tietokonegrafiikka on mielenkiintoisessa vaiheessa sukupolven vaihdosta. Innovaatioita rakennetaan soveltamalla elokuvateollisuuden ratkaisuja realismia tavoiteltaessa. Hahmoartistin työnkuva jatkaa muovautumistaan, ja niin alalla vaadittuja ominaisuuksia ovat sopeutuminen uuteen ja alituinen halu kehittää taitojaan.