Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Y-sukupolven naisten ajatuksia Instagramista

Laine, Terhi (2021)

Avaa tiedosto
ont_TerhiLaine.pdf (1.153Mt)
Lataukset: 


Laine, Terhi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323698
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Y-sukupolveen kuuluvien 30–40-vuotiaiden naisten kokemuksia Instagramista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miksi kohderyhmä on läsnä suosiotaan tasaisesti kasvattavassa sosiaalisen median kanavassa. Lisäksi tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään millaiset sisällöt kanavassa vetoavat käyttäjään ja millaisena he näkevät kanavan käytön kohdallaan tulevaisuudessa. Tutkimus toteutettiin ilman toimeksiantajaa ja aihe valikoitui tutkijan omasta mielenkiinnosta ymmärtää laajemmin Instagramia käyttävien henkilöiden ajatuksia kyseisestä kanavasta.

Visuaalisena kuvapalveluna ja yhteisöllisenä kanavana Instagram vetoaa erityisesti naisiin. Suomessa kanavan käyttäjistä enemmistö onkin nuoria naisia. Instagramin kasvattaessa suosiotaan kanava on kuitenkin alkanut keski-ikäistyä nuorten käyttäjien siirtyessä käyttämään uusia sovelluksia. Onkin mielenkiintoista ymmärtää miksi juuri keski-ikäiset naiset ovat runsaslukuisemmin kanavassa läsnä ja mitä lisäarvoa Instagramin käyttö heille tuottaa.

Opinnäytetyön teoriapohja rakentuu kahdesta pääluvusta: Instagramista sosiaalisen median kanavana sekä Y-sukupolven digitaalisesta elämäntyylistä. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena lokakuun 2021 aikana. Tutkimuksen tiedonantajina toimi kahdeksan henkilöä ja tutkimusaineiston kerääminen toteutettiin teemahaastatteluiden avulla.

Lähtökohtaisesti kanavassa läsnäolon syyksi kerrotaan yhteydenpito sukulaisiin ja tuttaviin, mutta perimmäinen motiivi käyttää kanavaa on ajan kulutus. Instagramissa olevia sisältöjä seurataan ja räätälöidään omien mielenkiinnon kohteiden mukaisesti, ja lähtökohtaisesti seurattavien sisältöjen halutaan olevan viihdyttäviä sekä kevyitä. Instagramista etsitään uusia ideoita samalla kun seurataan minkälaista sisältöä tutut ovat julkaisseet. Lisäksi tutkimuksessa nousi esille, ettei markkinointi tai kaupalliset yhteistyöt kanavassa häiritse tai haittaa. Tehtyjen julkaisuiden aitous sekä sisällöllisesti että visuaalisesti ovat selvästi esiin nousevia yksittäisiä tekijöitä, joilla on suuri merkitys.

Myös tulevaisuudessa Instagramia tullaan käyttämään eikä suosio näytä laskevan. Kanavassa ollaan kuitenkin läsnä enenevässä määrin passiivisena seuraajana, ja sisältöjä omasta elämästä julkaistaan hyvin harkitusti. Tarve löytää itselle sopiva tyyli olla läsnä ja ilmaista itseään sosiaalisessa mediassa on pohdinnassa jokaisen tutkimukseen osallistuneen henkilön keskuudessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste