Yrityspodcastit digitaalisen sisältömarkkinoinnin muotona ja B2B-vaikuttajamarkkinoinnin keinona
Keppo, Johanna (2021)
Keppo, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423709
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia yrityspodcasteja digitaalisen sisältömarkkinoinnin muotona ja B2B-vaikuttajamarkkinoinnin keinona. Aihe on tutkimusalueena uusi, ja mielenkiinto siihen syntyi kirjoittajan omasta mielenkiinnosta niin B2B-vaikuttajamarkkinointia kuin podcastejakin kohtaan. Aiheen valintaan vaikutti vahvasti kirjoittajan työskentely B2B-vaikuttajamarkkinointitoimistossa podcastien parissa. Lisäksi aiheen ajankohtaisuus ja siitä tehdyt vähäiset tutkimukset siivittivät kyseisen aiheen valintaa.
Opinnäytetyön tietoperustan punaisena lankana kulkivat digitaalinen sisältömarkkinointi B2B-kontekstissa sekä B2B-vaikuttajamarkkinointi, joiden voidaan katsoa nivoutuvan läheisesti toisiinsa. B2B-vaikuttajamarkkinointi voidaan nähdä yhtenä sisältömarkkinoinnin keinona ja trendinä. Sisältömarkkinoinnin lisäksi myös B2B-vaikuttajamarkkinoinnin voidaan nähdä integroituvan osaksi kaikenlaisten yritysten markkinointistrategiaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin puolistrukturoituja teemahaastatteluja hyödyntäen. Haastateltaviksi valikoitui podcasteja toteuttaneiden yritysten edustajia, B2B-vaikuttajia sekä asiantuntijat B2B- sekä B2C-vaikuttajamarkkinoinnin kentästä. Haastattelut toteutettiin syys-lokakuun aikana 2021 virtuaalisesti Teams-kokouksissa ja haastattelut tallennettiin litterointia varten.
Tutkimuksen tulokset osoittivat podcastien kiistattoman suosion B2B-yritysten sisältömuotona ja podcasteilla nähtiin monia hyötyjä, joista selkein oli podcastien helppo kuunneltavuus ajasta ja paikasta riippumattomasti. Selkeäksi hyödyksi osoittautui myös podcastin pitkä elinkaari muihin sisältömuotoihin nähden podcastien kerätessä kuuntelijoita vielä vuodenkin päästä ensimmäisen jakson julkaisusta.
Sisältömuotona podcastit todettiin lisäksi yrityksille tehokkaaksi väyläksi vaikuttaa. Niiden todettiin saavuttavan tehokkaasti jopa kiireiset yrityspäättäjät.
B2B-vaikuttajamarkkinoinnista on muodostunut yhä tärkeämpi osa B2B-yritysten markkinointi- ja viestintästrategioita. Suurin syy tähän on sosiaalisen median kanavien ja erityisesti LinkedInin soveltuminen myös yrityksille. Myös podcastien suosion vaikuttajamarkkinoinnin keinona todettiin kasvavan jatkuvasti B2B-kohderyhmässä.
B2B-vaikuttajamarkkinoinnin tulevaisuus nähdään valoisana. Kaikki haastatellut yritykset suosittelisivat podcastin tavoin myös B2B-vaikuttajien hyödyntämistä podcasteissa. B2B-vaikuttajat ovat oman alansa asiantuntijoita, ja tärkeimmäksi kriteeriksi B2B-vaikuttajien hyödyntämiselle osana podcasteja osoittautuivat vaikuttajan verkostot ja niissä olevat valmiit seuraajamäärät, joilla yritykset kertoivat saavansa viestilleen hyvän äänitorven.
Opinnäytetyön tietoperustan punaisena lankana kulkivat digitaalinen sisältömarkkinointi B2B-kontekstissa sekä B2B-vaikuttajamarkkinointi, joiden voidaan katsoa nivoutuvan läheisesti toisiinsa. B2B-vaikuttajamarkkinointi voidaan nähdä yhtenä sisältömarkkinoinnin keinona ja trendinä. Sisältömarkkinoinnin lisäksi myös B2B-vaikuttajamarkkinoinnin voidaan nähdä integroituvan osaksi kaikenlaisten yritysten markkinointistrategiaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin puolistrukturoituja teemahaastatteluja hyödyntäen. Haastateltaviksi valikoitui podcasteja toteuttaneiden yritysten edustajia, B2B-vaikuttajia sekä asiantuntijat B2B- sekä B2C-vaikuttajamarkkinoinnin kentästä. Haastattelut toteutettiin syys-lokakuun aikana 2021 virtuaalisesti Teams-kokouksissa ja haastattelut tallennettiin litterointia varten.
Tutkimuksen tulokset osoittivat podcastien kiistattoman suosion B2B-yritysten sisältömuotona ja podcasteilla nähtiin monia hyötyjä, joista selkein oli podcastien helppo kuunneltavuus ajasta ja paikasta riippumattomasti. Selkeäksi hyödyksi osoittautui myös podcastin pitkä elinkaari muihin sisältömuotoihin nähden podcastien kerätessä kuuntelijoita vielä vuodenkin päästä ensimmäisen jakson julkaisusta.
Sisältömuotona podcastit todettiin lisäksi yrityksille tehokkaaksi väyläksi vaikuttaa. Niiden todettiin saavuttavan tehokkaasti jopa kiireiset yrityspäättäjät.
B2B-vaikuttajamarkkinoinnista on muodostunut yhä tärkeämpi osa B2B-yritysten markkinointi- ja viestintästrategioita. Suurin syy tähän on sosiaalisen median kanavien ja erityisesti LinkedInin soveltuminen myös yrityksille. Myös podcastien suosion vaikuttajamarkkinoinnin keinona todettiin kasvavan jatkuvasti B2B-kohderyhmässä.
B2B-vaikuttajamarkkinoinnin tulevaisuus nähdään valoisana. Kaikki haastatellut yritykset suosittelisivat podcastin tavoin myös B2B-vaikuttajien hyödyntämistä podcasteissa. B2B-vaikuttajat ovat oman alansa asiantuntijoita, ja tärkeimmäksi kriteeriksi B2B-vaikuttajien hyödyntämiselle osana podcasteja osoittautuivat vaikuttajan verkostot ja niissä olevat valmiit seuraajamäärät, joilla yritykset kertoivat saavansa viestilleen hyvän äänitorven.