Asiakastyytyväisyys ja palvelun laadun kehittäminen: Case Kauneussalonki Perfect 10
Muttilainen, Maria (2021)
Muttilainen, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323598
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia kauneusalan yrityksen Kauneussalonki Perfect 10 asiakastyytyväisyyttä ja palvelun laatua sekä kartoittaa lisäpalveluiden tarvetta. Tutkimuksen tavoitteena on löytää ja esittää mahdollisia
uusia kehittämismahdollisuuksia palvelun puolelle ja siten luoda uudelle palvelulle hinnasto.
Asiakastyytyväisyyden teoriaosuudessa on tarkoitus käsitellä siihen liittyviä
käsitteitä, kuten asiakaskokemus ja käydä läpi muutamia asiakaskokemukseen liittyviä mittausmenetelmiä sekä miettiä, miten asiakaskokemusta ja
asiakastyytyväisyyttä voitaisiin kehittää.
Palvelukappaleessa selitetään, mitä tarkoitetaan palvelulla ja palvelun laadulla
ja kuinka palvelun laatua voidaan mitata ja tutustutaan syvällisemmin
SERVQUAL- menetelmään. Viimeisessä osiossa on tarkoitus käydä läpi, miten palvelua voitaisiin kehittää eli palvelumuotoilua.
Hinnoitteluosiossa käydään tarkemmin läpi lopulliseen hintaan vaikuttavia tekijöitä sekä millaisia erilaisia hinnoittelun menetelmiä on olemassa. Kappaleessa syvennytään tarkemmin kahteen kustannuksiin perustuvaan hinnoittelumenetelmään, jotka ovat katetuotto- ja voittolisähinnoittelu. Molemmat menetelmät avataan tekstissä käytännön esimerkkejä käyttäen.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jossa asiakastyytyväisyyttä tutkittiin tyytyväisyyskyselyn avulla. Kyselyn tekemisessä hyödynnettiin Office Forms – ohjelmaa. Tutkimuksessa asiakkaat tavoitettiin yrityksen omien Facebook -sivujen kautta. Kyselyyn vastasi yhteensä 20 henkilöä.
Tutkimustulokset osoittavat, että yrityksen asiakkaat ovat tyytyväisiä yrityksen
palvelun laatuun. Lisäksi saatiin selville asiakkaita eniten kiinnostava palvelu
ja laskennan kautta saatiin laskettua tälle uudelle palvelulle sopiva hinta.
uusia kehittämismahdollisuuksia palvelun puolelle ja siten luoda uudelle palvelulle hinnasto.
Asiakastyytyväisyyden teoriaosuudessa on tarkoitus käsitellä siihen liittyviä
käsitteitä, kuten asiakaskokemus ja käydä läpi muutamia asiakaskokemukseen liittyviä mittausmenetelmiä sekä miettiä, miten asiakaskokemusta ja
asiakastyytyväisyyttä voitaisiin kehittää.
Palvelukappaleessa selitetään, mitä tarkoitetaan palvelulla ja palvelun laadulla
ja kuinka palvelun laatua voidaan mitata ja tutustutaan syvällisemmin
SERVQUAL- menetelmään. Viimeisessä osiossa on tarkoitus käydä läpi, miten palvelua voitaisiin kehittää eli palvelumuotoilua.
Hinnoitteluosiossa käydään tarkemmin läpi lopulliseen hintaan vaikuttavia tekijöitä sekä millaisia erilaisia hinnoittelun menetelmiä on olemassa. Kappaleessa syvennytään tarkemmin kahteen kustannuksiin perustuvaan hinnoittelumenetelmään, jotka ovat katetuotto- ja voittolisähinnoittelu. Molemmat menetelmät avataan tekstissä käytännön esimerkkejä käyttäen.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jossa asiakastyytyväisyyttä tutkittiin tyytyväisyyskyselyn avulla. Kyselyn tekemisessä hyödynnettiin Office Forms – ohjelmaa. Tutkimuksessa asiakkaat tavoitettiin yrityksen omien Facebook -sivujen kautta. Kyselyyn vastasi yhteensä 20 henkilöä.
Tutkimustulokset osoittavat, että yrityksen asiakkaat ovat tyytyväisiä yrityksen
palvelun laatuun. Lisäksi saatiin selville asiakkaita eniten kiinnostava palvelu
ja laskennan kautta saatiin laskettua tälle uudelle palvelulle sopiva hinta.