Tampereen kaupungin nuorten kulttuurikeskuksen verkkomarkkinoinnin kehittäminen
Kaakinen, Elina (2021)
Kaakinen, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623887
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia sisältömarkkinoinnin strategia Tampereen kaupungin nuorten kulttuurikeskus Monitoimitalo 13:lle. Työn tarkoituksena oli auttaa kaupungin nuorisotyön yksikköä tavoittamaan kohderyhmäänsä paremmin digitaalisissa jakelukanavissa. Tapaustutkimuksessa etsittiin vastauksia siihen, millaisia Monitoimitalo 13:n markkinointiviestinnän haasteet ovat, mitä Monitoimitalo 13 tavoittelee sisältömarkkinoinnilla sekä miten digitaalisten jakelukanavien sisällöntuotantoa pitäisi kehittää. Tutkimusmenetelminä olivat yksilöhaastattelu, kaksi fokusryhmää ja dokumenttianalyysi verkkosivuille ja sosiaalisen median kanaviin.
Työn keskeisin tulos oli Monitoimitalo 13:lle laadittu sisältömarkkinoinnin strategia. Markkinointiviestinnän suurimmat haasteet olivat, ettei verkkomarkkinoinnin avulla tällä hetkellä tavoiteta asiakkaita ja ettei nuorten kulttuurikeskuksella ole toivotun kaltaista brändiä. Yksi opinnäytetyön merkittävä havainto oli myös Monitoimitalo 13:n ja nuorisopalveluiden välinen epäselvyys palveluiden rajauksessa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että opinnäytetyössä valmistuneen sisältömarkkinoinnin strategian avulla Monitoimitalo 13 tavoittelee positiivista ja monipuolista brändimielikuvaa, tunnettuutta asiakkaiden keskuudessa sekä sisäisesti yhtenäistä kulttuurikeskusta, jossa eri toimintamallien tiimit tekevät viestintää yhdessä.
Laadukas, ammattimainen ja asiakkaille arvoa tuottava sosiaalisen median ja verkon sisältö tulisi jatkossa nähdä yhtenä Tampereen kaupungin nuorisotyön muotona. Verkkomedia ja älylaitteet ovat iso osa nuorten elämää ja siksi luonteva kanava kommunikoida heidän kanssaan. Sisältömarkkinoinnin avulla Monitoimitalo 13:lla on mahdollisuus kehittää brändimielikuvaa ja kasvattaa kävijä- ja seuraajamääriä. Tulevaisuudessa olisi kiinnostavaa tutkia, miten strategia auttoi Monitoimitaloa toteuttamaan visiotaan.
Työn keskeisin tulos oli Monitoimitalo 13:lle laadittu sisältömarkkinoinnin strategia. Markkinointiviestinnän suurimmat haasteet olivat, ettei verkkomarkkinoinnin avulla tällä hetkellä tavoiteta asiakkaita ja ettei nuorten kulttuurikeskuksella ole toivotun kaltaista brändiä. Yksi opinnäytetyön merkittävä havainto oli myös Monitoimitalo 13:n ja nuorisopalveluiden välinen epäselvyys palveluiden rajauksessa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että opinnäytetyössä valmistuneen sisältömarkkinoinnin strategian avulla Monitoimitalo 13 tavoittelee positiivista ja monipuolista brändimielikuvaa, tunnettuutta asiakkaiden keskuudessa sekä sisäisesti yhtenäistä kulttuurikeskusta, jossa eri toimintamallien tiimit tekevät viestintää yhdessä.
Laadukas, ammattimainen ja asiakkaille arvoa tuottava sosiaalisen median ja verkon sisältö tulisi jatkossa nähdä yhtenä Tampereen kaupungin nuorisotyön muotona. Verkkomedia ja älylaitteet ovat iso osa nuorten elämää ja siksi luonteva kanava kommunikoida heidän kanssaan. Sisältömarkkinoinnin avulla Monitoimitalo 13:lla on mahdollisuus kehittää brändimielikuvaa ja kasvattaa kävijä- ja seuraajamääriä. Tulevaisuudessa olisi kiinnostavaa tutkia, miten strategia auttoi Monitoimitaloa toteuttamaan visiotaan.