Koronan vaikutus koulunuorisotyöhön
Mattila, Marianne (2021)
Mattila, Marianne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423793
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana on Juvenian Yhessä eteenpäin -hanke, jossa kehitetään Etelä-Savon oppilaitosnuorisotyötä yhteistyössä ammattilaisten ja nuorten kanssa. Hankkeen painopisteet ovat yhteisöllisyys, opiskelumotivaatio sekä nuorten elämänhalun ja tulevaisuususkon vahvistaminen. Hanke keskittyy erityisesti perusopetuksesta toiselle asteelle siirtymisen tukemiseen. Opinnäytetyö tutkii sitä, miten covid-19-pandemia on vaikuttanut koulunuorisotyötä tekevien työtehtäviin, -menetelmiin ja -välineisiin, työn tavoitteisiin sekä nuorten tavoitettavuuteen.
Opinnäytetyössä pyritään tarkastelemaan sitä, mitä kaikkea koulunuorisotyö pitää sisällään ja miten koko maailmaan vaikuttanut poikkeustilanne näkyy koulunuorisotyön kentässä. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös sitä, miten koulunuorisotyö nähdään tulevaisuudessa ja mitä positiivisia muutoksia pandemia tuo käyttöön koulunuorisotyöntekijöille.
Menetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, jossa on kohdennettu tutkimusjoukko. Opinnäytetyöhön tarvittavat tiedot kerättiin yksilöhaastatteluilla, joilla saadaan täsmällistä ja syventävää tietoa koulunuorisotyöstä kokonaisuudessaan. Kohderyhmänä oli Etelä-Savon nuorisotyöntekijöitä, jotka tekevät kokonaan tai osana työtään koulunuorisotyötä.
Opinnäytetyön tulos on se, että covid-19-pandemia ei ole muuttanut koulunuorisotyöntekijöiden työnkuvia juurikaan eikä työn tavoitteita lainkaan. Sen sijaan työmenetelmiä on sopeutettu tilanteeseen sopiviksi ja työvälineissä etätyövälineet ovat olleet isossa roolissa. Nuorten tavoitettavuus on jossain määrin muuttunut ja koulunuorisotyön tärkeimpänä asiana pidetään nuorten kohtaamista kasvokkain. Koulunuorisotyön tulevaisuus nähdään kehittyvänä, mahdollisuuksia täynnä olevana ja hyvin tärkeänä asiana. Positiivisina muutoksina on erityisesti etätyövälineiden monipuolinen käyttö tulevaisuudessa niin koulunuorisotyöntekijöiden kuin nuortenkin välineinä. Positiivisina asioina myös järjestelmällisyys ja laaja tiedon jakaminen tulevat näkymään koulunuorisotyössä. Yhdessä tekemisen merkitys nousee hyvin korkealle tulevaisuudessa.
Opinnäytetyössä pyritään tarkastelemaan sitä, mitä kaikkea koulunuorisotyö pitää sisällään ja miten koko maailmaan vaikuttanut poikkeustilanne näkyy koulunuorisotyön kentässä. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös sitä, miten koulunuorisotyö nähdään tulevaisuudessa ja mitä positiivisia muutoksia pandemia tuo käyttöön koulunuorisotyöntekijöille.
Menetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, jossa on kohdennettu tutkimusjoukko. Opinnäytetyöhön tarvittavat tiedot kerättiin yksilöhaastatteluilla, joilla saadaan täsmällistä ja syventävää tietoa koulunuorisotyöstä kokonaisuudessaan. Kohderyhmänä oli Etelä-Savon nuorisotyöntekijöitä, jotka tekevät kokonaan tai osana työtään koulunuorisotyötä.
Opinnäytetyön tulos on se, että covid-19-pandemia ei ole muuttanut koulunuorisotyöntekijöiden työnkuvia juurikaan eikä työn tavoitteita lainkaan. Sen sijaan työmenetelmiä on sopeutettu tilanteeseen sopiviksi ja työvälineissä etätyövälineet ovat olleet isossa roolissa. Nuorten tavoitettavuus on jossain määrin muuttunut ja koulunuorisotyön tärkeimpänä asiana pidetään nuorten kohtaamista kasvokkain. Koulunuorisotyön tulevaisuus nähdään kehittyvänä, mahdollisuuksia täynnä olevana ja hyvin tärkeänä asiana. Positiivisina muutoksina on erityisesti etätyövälineiden monipuolinen käyttö tulevaisuudessa niin koulunuorisotyöntekijöiden kuin nuortenkin välineinä. Positiivisina asioina myös järjestelmällisyys ja laaja tiedon jakaminen tulevat näkymään koulunuorisotyössä. Yhdessä tekemisen merkitys nousee hyvin korkealle tulevaisuudessa.