Verkkosivujen optimoinnista saatavat hyödyt pienyritykselle
Koivuneva, Mikko (2021)
Koivuneva, Mikko
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423761
Tiivistelmä
Jokaisella yrityksellä tulisi olla omat verkkosivut, ja jokaisella sivustolla tulisi olla jokin tavoite, tavallisimmin käyttäjän konvertoituminen asiakkaaksi. Maksimoidakseen tavoitteiden syntymiset, eli konversiot, täytyy tehdä optimointia.
Verkkosivujen optimoinnista hyötyvät kaikenkokoiset yritykset, mutta suurille yrityksille kynnys optimointiin on matalampi kuin pienille. Pienissä yrityksissä ei välttämättä ymmärretä optimoinnin arvoa, tai riski huonosta investoinnista voi tuntua liian suurelta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli löytää suuntaa antava tulos siitä, minkälaisia tuloksia juuri pienyritykset voivat verkkosivujensa optimoinnilta odottaa.
Tietoperustassa käytiin läpi, mitkä asiat vaikuttavat verkkosivujen optimointiin ja mistä osa-alueista se koostuu. Tutkimuksen kontekstissa optimointi jaettiin kahteen pääteemaan, eli hakukoneoptimointiin ja konversio-optimointiin. Hakukoneoptimoinnilla tavoitellaan sivujen kävijämäärän kasvattamista, ja konversio-optimointia puolestaan tehdään, jotta kävijöistä tulisi suuremmalla todennäköisyydellä asiakkaita.
Tutkimus suoritettiin keräämällä dataa netistä löytyvistä tapaustutkimuksista, joissa optimointi oli pilkottu pienempiin osiin. Menetelmä vaati monen asian, kuten mahdollisten vääristymien, huomioimista. Kaikki tapaukset eivät esimerkiksi koskeneet pienyrityksiä, joten täytyi pohtia useammalta kantilta, soveltuivatko ne tutkimuksen tarkoituksiin.
Datasta muodostettiin aineisto, jota analysoimalla saatiin tulos, kuinka paljon optimoinnin voidaan odottaa keskimäärin kasvattavan pienyrityksen verkkosivujen arvoa. Yhteensä arvon voidaan odottaa 6–10-kertaistuvan. Arvon kasvu riippuu lähinnä optimoinnin tarpeesta eli sivujen lähtötasosta. Oletettu lähtötaso perustui siis arvioon keskimääräisen pienyrityksen verkkosivuston tasosta.
Tulos voisi olla yrittäjän kannalta mielekkäämpi, jos se ilmoitettaisiin investoinnin tuottoasteena. Verkkosivujen arvoissa lienee kuitenkin sen verran hajontaa, että tuloksen haarukasta tulisi tällöin turhan iso. Todellisuudessa optimoinnin arvo voi olla paljon isompi, koska sen avulla sivustodataa saadaan enemmän ja yhä tehokkaampi optimointi mahdollistuu.
Verkkosivujen optimoinnista hyötyvät kaikenkokoiset yritykset, mutta suurille yrityksille kynnys optimointiin on matalampi kuin pienille. Pienissä yrityksissä ei välttämättä ymmärretä optimoinnin arvoa, tai riski huonosta investoinnista voi tuntua liian suurelta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli löytää suuntaa antava tulos siitä, minkälaisia tuloksia juuri pienyritykset voivat verkkosivujensa optimoinnilta odottaa.
Tietoperustassa käytiin läpi, mitkä asiat vaikuttavat verkkosivujen optimointiin ja mistä osa-alueista se koostuu. Tutkimuksen kontekstissa optimointi jaettiin kahteen pääteemaan, eli hakukoneoptimointiin ja konversio-optimointiin. Hakukoneoptimoinnilla tavoitellaan sivujen kävijämäärän kasvattamista, ja konversio-optimointia puolestaan tehdään, jotta kävijöistä tulisi suuremmalla todennäköisyydellä asiakkaita.
Tutkimus suoritettiin keräämällä dataa netistä löytyvistä tapaustutkimuksista, joissa optimointi oli pilkottu pienempiin osiin. Menetelmä vaati monen asian, kuten mahdollisten vääristymien, huomioimista. Kaikki tapaukset eivät esimerkiksi koskeneet pienyrityksiä, joten täytyi pohtia useammalta kantilta, soveltuivatko ne tutkimuksen tarkoituksiin.
Datasta muodostettiin aineisto, jota analysoimalla saatiin tulos, kuinka paljon optimoinnin voidaan odottaa keskimäärin kasvattavan pienyrityksen verkkosivujen arvoa. Yhteensä arvon voidaan odottaa 6–10-kertaistuvan. Arvon kasvu riippuu lähinnä optimoinnin tarpeesta eli sivujen lähtötasosta. Oletettu lähtötaso perustui siis arvioon keskimääräisen pienyrityksen verkkosivuston tasosta.
Tulos voisi olla yrittäjän kannalta mielekkäämpi, jos se ilmoitettaisiin investoinnin tuottoasteena. Verkkosivujen arvoissa lienee kuitenkin sen verran hajontaa, että tuloksen haarukasta tulisi tällöin turhan iso. Todellisuudessa optimoinnin arvo voi olla paljon isompi, koska sen avulla sivustodataa saadaan enemmän ja yhä tehokkaampi optimointi mahdollistuu.