Suezkanalens blockad och dess påverkan på en finsk speditörs verksamhet
Söderström, Oscar (2021)
Söderström, Oscar
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223400
Tiivistelmä
Den 23 Mars 2021 åkte containerfartyget Ever Given fast i Suezkanalen o blockerade kanalen i sex dagar, detta hade stor påverkan på logistiken runt om i världen och olika rederier och speditörer har påverkats av olyckan och dess följder. Syftet med detta ar-bete är att ta reda på hur olyckan med Ever Given har påverkat en finsk speditör, vilka effekter olyckan har haft på speditörens arbetsuppgifter, om olyckan har förändrat relat-ionerna mellan speditören och dess kunder samt om olyckan har orsakat extra kostnader för speditören. Arbetet fokuserar endast på förändringar som har skett från det att olyckan inträffade till tidpunkten då intervjuerna utfördes. Arbetet tar inte i beaktande orsaker till olyckan eller hur det har påverkat något annat än den finska speditören. Den empiriska delen av arbetet utfördes i form av en kvalitativ studie med hjälp av semi-strukturerade intervjuer där fyra respondenter som jobbar för företag X intervjuades. Intervjuerna utfördes via Microsoft Teams, på grund av Covid-19 arbetar alla respon-denter på distans. Intervjun spelades in på samma plattform. Respondenternas svar lik-nade till en viss grad varandras men variationer fanns beroende på vilka uppgifter re-spondenterna har inom företaget. Mängden arbete har till en viss grad ökat då olyckan inträffade på grund av den ökade kommunikationen mellan företaget och kunderna, det har påverkat respondenternas arbete liknande med små variationer. Mängden arbete har sjunkit lite efter att det värsta köerna och rusningen har tagit slut i de stora hamnarna, det har dock inte gått tillbaka till vad det var före olyckan hände