Oppilasarvioinnin muutokset taiteen perusopetuksessa : tutkimus arviointiosaamisesta Pirkanmaan alueen musiikkiopistojen instrumenttiopettajien keskuudessa
Jäske, Jenni (2021)
Jäske, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623949
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii uusia arviointikäytänteitä ja opettajien kokemuksia arviointityöskentelyn muutoksista uuden opetussuunnitelman perusteiden myötä Pirkanmaan musiikkiopistoissa. Työn taustana on taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet 2017. Työssä keskitytään taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän instrumenttiopettajien kokemuksiin. Keskeinen tutkimusaineisto muodostui kyselytutkimuksesta.
Työssä luodaan katsaus musiikkioppilaitosten aikaisempiin arviointikäytänteisiin ja -ohjeistuksiin aikaisempien opetussuunnitelmien perusteiden pohjalta. Myös arviointi ja sen historiakatsaus on tarkastuksen alla. Keskiössä on kuitenkin uudet opetussuunnitelman perusteet 2017. Tämä työ selvittää sitä, kuinka perusteet ovat ohjanneet opettajien arviointityötä erityisesti aikaisempia opinnäytteitä ja tasosuorituksia kohtaan, ja millaisia kokemuksia opettajilla yleisesti arvioinnin muutoksista on. Lisäksi selvitetään opettajien mahdollista lisäkoulutustarvetta arviointiin liittyen. Tutkimus sisältää niin määrällisiä kuin laadullisia elementtejä. Aineistona on käytetty myös aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia. Myös työn tekijän omakohtainen kokemus musiikkioppilaitoksessa opettamisesta tuo oman leimansa tähän työhön.
Tutkimuksessa selvisi, että arviointimuutokset uusien opetussuunnitelmien perusteiden pohjalta on otettu pääsääntöisesti hyvin vastaan. Kuitenkin osa vastaajista toivoi vielä paluuta numeroarviointiin. Kritiikkiä oppilaitosten arviointityön muutokset saivat selkeiden kriteerien ja ohjeiden puuttumisesta. Selkeyttä yhteisiin arviointikäytänteisiin toivottiin, ja tutkimuksen mukaan myös arviointikoulutukselle olisi tilausta.
Työssä luodaan katsaus musiikkioppilaitosten aikaisempiin arviointikäytänteisiin ja -ohjeistuksiin aikaisempien opetussuunnitelmien perusteiden pohjalta. Myös arviointi ja sen historiakatsaus on tarkastuksen alla. Keskiössä on kuitenkin uudet opetussuunnitelman perusteet 2017. Tämä työ selvittää sitä, kuinka perusteet ovat ohjanneet opettajien arviointityötä erityisesti aikaisempia opinnäytteitä ja tasosuorituksia kohtaan, ja millaisia kokemuksia opettajilla yleisesti arvioinnin muutoksista on. Lisäksi selvitetään opettajien mahdollista lisäkoulutustarvetta arviointiin liittyen. Tutkimus sisältää niin määrällisiä kuin laadullisia elementtejä. Aineistona on käytetty myös aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia. Myös työn tekijän omakohtainen kokemus musiikkioppilaitoksessa opettamisesta tuo oman leimansa tähän työhön.
Tutkimuksessa selvisi, että arviointimuutokset uusien opetussuunnitelmien perusteiden pohjalta on otettu pääsääntöisesti hyvin vastaan. Kuitenkin osa vastaajista toivoi vielä paluuta numeroarviointiin. Kritiikkiä oppilaitosten arviointityön muutokset saivat selkeiden kriteerien ja ohjeiden puuttumisesta. Selkeyttä yhteisiin arviointikäytänteisiin toivottiin, ja tutkimuksen mukaan myös arviointikoulutukselle olisi tilausta.