Taiteidenväliset projektit pianonsoiton opetuksessa
Karhu-Ahtonen, Tiina (2021)
Karhu-Ahtonen, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623966
Tiivistelmä
Työssä tarkastellaan musiikkiopistojen taiteidenvälisiä projekteja pianonsoiton opetuksen näkökulmasta. Työ rajattiin pianisteihin, sillä oltiin kiinnostuneita myös yhteisöllisyyden merkityksestä piano-opinnoissa, jotka instrumentin solistisen luonteen takia painottuvat yksilöopetukseen. Työssä selvitetään, mitä pianonsoiton oppilaat voivat oppia taiteidenvälisissä projekteissa ja mitä projektien suunnittelussa kannattaa huomioida.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja analyysimenetelmänä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksessa oli mukana kuusi pianonsoitonopettajaa neljästä taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän mukaista opetusta antavasta musiikkiopistosta eri puolilta Suomea. Informanttien erilaiset projektit ulottuivat alle parinkymmenen oppilaan kuvitetusta ryhmäpianoimprovisaatiosta satojen oppilaiden monitaiteiseen produktioon. Kaikki projektit tähtäsivät esityksiin.
Opettajat kokivat taiteidenvälisten projektien tärkeimmäksi anniksi oppilaidensa positiiviset kokemukset yhteistyöstä ja yhteisöllisyydestä. Opettajien mukaan projektit olivat tarjonneet oppilaille mielekkäitä tavoitteita esityskappaleiden harjoitteluun ja kehittäneet yhteistyö-, yhteissoitto- ja esiintymistaitoja. Oppilaat olivat tutustuneet toisiin taiteenlajeihin, ja heidän musiikillinen ilmaisunsa oli rikastunut toisten taiteenlajien tarinallisista ja moniaistisista vaikutteista. Projektien suunnittelussa opettajat pitivät tärkeänä yhteistä tavoitteenasettelua, selkeää työnjakoa, ajoissa tehtyä aikataulutusta ja riittäviä tuntiresursseja.
Tutkimuksen mukaan taiteidenväliset projektit voivat innostaa pianonsoiton opiskelua monella tavoin. Taiteidenvälistä vuorovaikutusta voi kehittää projekteissa edelleen. Moniaistisia kokemuksia on hyvä käsitteellistää ja reflektoida. Oppilaiden osallistamista projektien suunnitteluun ja taiteidenvälisten yhteyksien etsimiseen kannattaa pohtia. Yhteistä suunnittelua sekä ilmapiiriltään avoimia ja kannustavia yhteisharjoituksia on syytä olla tarpeeksi. Taiteidenvälisen pedagogiikan mahdollisuuksista musiikkiopistoympäristössä tarvitaan lisätutkimusta. Taiteidenvälisyyden toteutuminen musiikkiopisto-opinnoissa vaatii opettajien koulutusta sekä resursseja.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja analyysimenetelmänä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksessa oli mukana kuusi pianonsoitonopettajaa neljästä taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän mukaista opetusta antavasta musiikkiopistosta eri puolilta Suomea. Informanttien erilaiset projektit ulottuivat alle parinkymmenen oppilaan kuvitetusta ryhmäpianoimprovisaatiosta satojen oppilaiden monitaiteiseen produktioon. Kaikki projektit tähtäsivät esityksiin.
Opettajat kokivat taiteidenvälisten projektien tärkeimmäksi anniksi oppilaidensa positiiviset kokemukset yhteistyöstä ja yhteisöllisyydestä. Opettajien mukaan projektit olivat tarjonneet oppilaille mielekkäitä tavoitteita esityskappaleiden harjoitteluun ja kehittäneet yhteistyö-, yhteissoitto- ja esiintymistaitoja. Oppilaat olivat tutustuneet toisiin taiteenlajeihin, ja heidän musiikillinen ilmaisunsa oli rikastunut toisten taiteenlajien tarinallisista ja moniaistisista vaikutteista. Projektien suunnittelussa opettajat pitivät tärkeänä yhteistä tavoitteenasettelua, selkeää työnjakoa, ajoissa tehtyä aikataulutusta ja riittäviä tuntiresursseja.
Tutkimuksen mukaan taiteidenväliset projektit voivat innostaa pianonsoiton opiskelua monella tavoin. Taiteidenvälistä vuorovaikutusta voi kehittää projekteissa edelleen. Moniaistisia kokemuksia on hyvä käsitteellistää ja reflektoida. Oppilaiden osallistamista projektien suunnitteluun ja taiteidenvälisten yhteyksien etsimiseen kannattaa pohtia. Yhteistä suunnittelua sekä ilmapiiriltään avoimia ja kannustavia yhteisharjoituksia on syytä olla tarpeeksi. Taiteidenvälisen pedagogiikan mahdollisuuksista musiikkiopistoympäristössä tarvitaan lisätutkimusta. Taiteidenvälisyyden toteutuminen musiikkiopisto-opinnoissa vaatii opettajien koulutusta sekä resursseja.
