Toimijuutta tukemassa aikuisten perusopetuksessa
Tauriainen, Laura (2021)
Tauriainen, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323606
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on opiskelijan toimijuus aikuisten perusopetuksessa. Tavoitteena on selvittää miten opiskelijan toimijuus rakentuu ja miten sitä voi tukea. Tätä tietoa voi käyttää tuen suunnittelussa ja pedagogisessa työssä.
Toimijuuden merkitys korostuu sekä opetushenkilöstön puheissa että aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2017. Opetussuunnitelman oppimiskäsitys perustuu ajatukseen, että opiskelija on aktiivinen toimija opinnoissan. Tutkimuksessa lähdetään opiskelijoiden subjektiivisista toimijuuden kokemuksista, muodostetaan niistä ymmärrys ja verrataan opetushenkilöstön ajatuksia opiskelijoiden kokemuksiin.
Tutkimusmenetelmä on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin opiskelijoilta työpajoissa ryhmäkeskusteluja ja kirjallisia tehtäviä sekä havainnointia ja osallistavaa havainnointia käyttäen. Opiskelijat tuottivat paljon puhetta liittyen opettajiin, joten opetushenkilöstö päätettiin osallistaa tutukimukseen ja heiltä kerättiin aineistoa kyselylomakkeella. Sitä verrattiin opiskelijoiden aineistoon. Aineisto analysoitiin teorialähtöistä sisällönanalyysia käyttäen, jonka pohjana toimi Jyrki Jyrkämän teoria toimijuuden modaliteeteista.
Tutkimuksen johtopäätökset muodostavat mallin toimijuuden tuen tarpeista. Tämä malli on jaoteltu neljään osaan: mitä opiskelija voi itse tehdä, mitä opiskeluryhmä voi tehdä, mitä opetushenkilöstö ja koulu voi tehdä sekä mitä muut toimijat ja yhteisöt voivat tehdä toimijuuden tukemiseksi.
Opiskelijoilta odotetaan vastuunottokykyä, omatoimisuutta ja itseohjautuvuutta. Nämä ovat länsimaisessa, individualistisessa kulttuurissa arvostettuja taitoja, joita monilla etenkin yhteisöllisistä kuttuureista tulevilla opiskelijoilla ei tunnu vielä odotetussa määrin olevan aikuisuudesta huolimatta. Nämä ovat kuitenkin opiskelijan toimijuudelle keskeisiä taitoja ja niiden harjoittelua tulee tukea. Muita keskeisiä toimijuutta tukevia tekijöitä ovat mm. osallisuus, vertaisuus ja emotionaalinen tuki.
Työ on toteutettu Suomen Diakoniaopiston aikuisten perusopetuksen opiskelijoiden ja opetushenkilöstön kanssa. Tutkimukseen osallistui 13 opiskelijaa ja 4 opetushenkilöstön edustajaa. Tutkimusaihe nousi jo vuonna 2018 yhteisistä keskusteluista opetushenkilöstön kanssa.
Toimijuuden merkitys korostuu sekä opetushenkilöstön puheissa että aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2017. Opetussuunnitelman oppimiskäsitys perustuu ajatukseen, että opiskelija on aktiivinen toimija opinnoissan. Tutkimuksessa lähdetään opiskelijoiden subjektiivisista toimijuuden kokemuksista, muodostetaan niistä ymmärrys ja verrataan opetushenkilöstön ajatuksia opiskelijoiden kokemuksiin.
Tutkimusmenetelmä on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin opiskelijoilta työpajoissa ryhmäkeskusteluja ja kirjallisia tehtäviä sekä havainnointia ja osallistavaa havainnointia käyttäen. Opiskelijat tuottivat paljon puhetta liittyen opettajiin, joten opetushenkilöstö päätettiin osallistaa tutukimukseen ja heiltä kerättiin aineistoa kyselylomakkeella. Sitä verrattiin opiskelijoiden aineistoon. Aineisto analysoitiin teorialähtöistä sisällönanalyysia käyttäen, jonka pohjana toimi Jyrki Jyrkämän teoria toimijuuden modaliteeteista.
Tutkimuksen johtopäätökset muodostavat mallin toimijuuden tuen tarpeista. Tämä malli on jaoteltu neljään osaan: mitä opiskelija voi itse tehdä, mitä opiskeluryhmä voi tehdä, mitä opetushenkilöstö ja koulu voi tehdä sekä mitä muut toimijat ja yhteisöt voivat tehdä toimijuuden tukemiseksi.
Opiskelijoilta odotetaan vastuunottokykyä, omatoimisuutta ja itseohjautuvuutta. Nämä ovat länsimaisessa, individualistisessa kulttuurissa arvostettuja taitoja, joita monilla etenkin yhteisöllisistä kuttuureista tulevilla opiskelijoilla ei tunnu vielä odotetussa määrin olevan aikuisuudesta huolimatta. Nämä ovat kuitenkin opiskelijan toimijuudelle keskeisiä taitoja ja niiden harjoittelua tulee tukea. Muita keskeisiä toimijuutta tukevia tekijöitä ovat mm. osallisuus, vertaisuus ja emotionaalinen tuki.
Työ on toteutettu Suomen Diakoniaopiston aikuisten perusopetuksen opiskelijoiden ja opetushenkilöstön kanssa. Tutkimukseen osallistui 13 opiskelijaa ja 4 opetushenkilöstön edustajaa. Tutkimusaihe nousi jo vuonna 2018 yhteisistä keskusteluista opetushenkilöstön kanssa.