Luovan alan yrittäjän brändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Patrikainen, Tarja (2021)
Patrikainen, Tarja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120723996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120723996
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen avulla tutkittiin, millä eri toimenpiteillä luovan alan yrittäjä voi rakentaa omaa brändiään sosiaalisessa mediassa ja digitaalisissa kanavissa.
Brändi- ja sisältöstrategian avulla luotiin tavoitteet, joilla yrittäjän ammatillista osaamista viedään haluttuun suuntaan. Brändin ominaisuudet, arvot, persoonallisuus ja identiteetti määrittelevät sitä brändimielikuvaa, millaisena yrittäjä haluaa näyttäytyä asiakkailleen ja erottua kilpailijoistaan. Tarinalähtöisen palvelumuotoilun (Story Design) ja sosiaalisen myynnin (Social Selling) avulla yrittäjä vahvistaa brändimielikuvaansa, jakaa tietotaitoaan ja lujittaa asiakkaidensa luottamusta tarjoamiaan palveluita kohtaan.
Kehittämishankkeessa hyödynnettiin havainnointia ja haastattelua sekä vietiin lähdemateriaaleista saatua teoriaa käytännön tasolle.
Hankkeessa ei ollut mukana toimeksiantajia, mutta opinnäytetyön tulokset hyödyttävät yrittäjiä, jotka suunnittelevat brändinsä rakentamista sosiaalisessa mediassa ja digitaalisissa kanavissa.
Brändi- ja sisältöstrategian avulla luotiin tavoitteet, joilla yrittäjän ammatillista osaamista viedään haluttuun suuntaan. Brändin ominaisuudet, arvot, persoonallisuus ja identiteetti määrittelevät sitä brändimielikuvaa, millaisena yrittäjä haluaa näyttäytyä asiakkailleen ja erottua kilpailijoistaan. Tarinalähtöisen palvelumuotoilun (Story Design) ja sosiaalisen myynnin (Social Selling) avulla yrittäjä vahvistaa brändimielikuvaansa, jakaa tietotaitoaan ja lujittaa asiakkaidensa luottamusta tarjoamiaan palveluita kohtaan.
Kehittämishankkeessa hyödynnettiin havainnointia ja haastattelua sekä vietiin lähdemateriaaleista saatua teoriaa käytännön tasolle.
Hankkeessa ei ollut mukana toimeksiantajia, mutta opinnäytetyön tulokset hyödyttävät yrittäjiä, jotka suunnittelevat brändinsä rakentamista sosiaalisessa mediassa ja digitaalisissa kanavissa.