VOIMAVARAKESKEISYYS ERITYISHERKÄN LAPSEN KASVUN TUKENA : alle kouluikäisten lasten vanhemmille tietoa erityisherkkyydestä
Erkamaa, Johanna; Rissanen, Enni (2021)
Erkamaa, Johanna
Rissanen, Enni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423736
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin alle kouluikäisten lasten erityisherkkyyttä voimavarakeskeisestä näkökulmasta. Opinnäytetyö suunnattiin alle kouluikäisten lasten vanhemmille ja sen tavoitteena oli lisätä tietoutta erityisherkän lapsen tunnistamisesta ja kasvattamisesta.
Opinnäytetyö toteutettiin kokoamalla luotettavaa teoriatietoa yhteen sekä haastattelemalla erityisherkkien lasten vanhempia. Haastatteluiden avulla pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin, jotka olivat: 1. Kuinka tunnistaa erityisherkkä lapsi? 2. Kuinka tukea erityisherkkää lasta kotona? 3. Kuinka nähdä erityisherkkyys voimavarana? Opinnäytetyö sisältää tietopaketin, johon sisällytettiin tietoa ja konkreettisia neuvoja erityisherkän lapsen kotielämän helpottamiseksi sekä erityisherkän lapsen tarpeiden huomioimiseksi arjessa. Tietopaketti on suunnattu alle kouluikäisten lasten vanhemmille arjen tueksi. Se on kirjoitettu voimavarakeskeisestä näkökulmasta, ja se koottiin teoriatiedon ja haastatteluiden pohjalta.
Ylikuormittuminen ja sen seurauksena syntyvä palautumisen tarve olivat haastatteluiden pohjalta tehdyt keskeisimmät havainnot erityisherkkien lasten yhtenevistä piirteistä. Tämän lisäksi erityisherkät lapset nähtiin ajattelevaisina sekä asioita syvällisesti pohtivina. Heidät tunnistettiin muun muassa herkästä aistiärsykkeisiin reagoimisesta sekä rutiinien tarpeesta.
Haastateltavia vanhempia oli neljä. He pyrkivät tukemaan erityisherkkiä lapsia lasten yksilölliset tarpeet huomioon ottaen. Tähän liittyen lasten tunteiden sanoittaminen koettiin erityisen tärkeäksi. Kuitenkaan aina erityisherkkyyttä ei nähty voimavarana. Vanhemman oman jaksaminen, sekä onnistumisen ja erehdyksen kokemukset vaikuttivatkin siihen, miten vanhempi koki oman lapsensa erityisherkkyyden. Erityisherkkyys kuitenkin nähtiin myös vahvuutena ja jopa supervoimana.
Opinnäytetyö toteutettiin kokoamalla luotettavaa teoriatietoa yhteen sekä haastattelemalla erityisherkkien lasten vanhempia. Haastatteluiden avulla pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin, jotka olivat: 1. Kuinka tunnistaa erityisherkkä lapsi? 2. Kuinka tukea erityisherkkää lasta kotona? 3. Kuinka nähdä erityisherkkyys voimavarana? Opinnäytetyö sisältää tietopaketin, johon sisällytettiin tietoa ja konkreettisia neuvoja erityisherkän lapsen kotielämän helpottamiseksi sekä erityisherkän lapsen tarpeiden huomioimiseksi arjessa. Tietopaketti on suunnattu alle kouluikäisten lasten vanhemmille arjen tueksi. Se on kirjoitettu voimavarakeskeisestä näkökulmasta, ja se koottiin teoriatiedon ja haastatteluiden pohjalta.
Ylikuormittuminen ja sen seurauksena syntyvä palautumisen tarve olivat haastatteluiden pohjalta tehdyt keskeisimmät havainnot erityisherkkien lasten yhtenevistä piirteistä. Tämän lisäksi erityisherkät lapset nähtiin ajattelevaisina sekä asioita syvällisesti pohtivina. Heidät tunnistettiin muun muassa herkästä aistiärsykkeisiin reagoimisesta sekä rutiinien tarpeesta.
Haastateltavia vanhempia oli neljä. He pyrkivät tukemaan erityisherkkiä lapsia lasten yksilölliset tarpeet huomioon ottaen. Tähän liittyen lasten tunteiden sanoittaminen koettiin erityisen tärkeäksi. Kuitenkaan aina erityisherkkyyttä ei nähty voimavarana. Vanhemman oman jaksaminen, sekä onnistumisen ja erehdyksen kokemukset vaikuttivatkin siihen, miten vanhempi koki oman lapsensa erityisherkkyyden. Erityisherkkyys kuitenkin nähtiin myös vahvuutena ja jopa supervoimana.