”Paras luokka ikinä!” : Nuorten kokemuksia Joustavasta perusopetuksesta Kauhajoen yhteiskoululla
Peltomäki, Kirsimari (2012)
Peltomäki, Kirsimari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317823
Tiivistelmä
Kun nuori jää koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle, sillä on myös yhteiskunnallisesti merkittävä vaikutus. Joustavan perusopetuksen eli Jopo-opetuksen tarkoituksena on tukea nuoria saamaan peruskoulu päätökseen sekä ehkäistä koulupudokkuutta. Kauhajoen yhteiskoulussa joustava perusopetus on aloitettu Opetusministeriön hankerahoituksen tukemana vuonna 2006, minkä jälkeen Jopo-opetus on vakiintunut yhdeksi koulun opetusmuodoksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mikä vaikutus joustavaan perusopetukseen siirtymisellä ja opiskelulla Jopo-luokalla on ollut nuorten elämään. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, onko opiskelu joustavassa perusopetuksessa vaikuttanut nuorten koulumenestykseen, opiskelumotivaatioon sekä jatko-opiskelusuunnitelmien selkiytymiseen. Tutkimus toteutettiin webropol-ohjelmalla laaditun sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeessa oli yhteensä 20 kysymystä. Kyselylomakkeen vastauslinkki ja saateviesti lähetettiin Kauhajoen yhteiskoulun Jopo-luokalta valmistuneille nuorille joko sosiaalisen median tai sähköpostin kautta. Kyselyyn vastasi 13 nuorta.
Tutkimustulokset osoittivat, että suurin osa vastanneista on ollut tyytyväisiä opiskeluun joustavan perusopetuksen ryhmässä. Vastanneet ovat kokeneet joustavan perusopetuksen toiminnalliset opetusmuodot hyväksi oman opiskelunsa kannalta ja suurin osa vastanneista on viihtynyt Jopo-luokalla hyvin. Osa kyselyyn vastanneista koki joustavan perusopetuksen helpottaneen heidän ammatinvalintaansa ja suurin osa vastanneista koki saaneensa riittävästi tukea siirtyessään perusopetuksesta toiselle asteelle. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että osallistuminen joustavaan perusopetukseen on pääasiassa vaikuttanut positiivisesti nuorten elämään.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mikä vaikutus joustavaan perusopetukseen siirtymisellä ja opiskelulla Jopo-luokalla on ollut nuorten elämään. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, onko opiskelu joustavassa perusopetuksessa vaikuttanut nuorten koulumenestykseen, opiskelumotivaatioon sekä jatko-opiskelusuunnitelmien selkiytymiseen. Tutkimus toteutettiin webropol-ohjelmalla laaditun sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeessa oli yhteensä 20 kysymystä. Kyselylomakkeen vastauslinkki ja saateviesti lähetettiin Kauhajoen yhteiskoulun Jopo-luokalta valmistuneille nuorille joko sosiaalisen median tai sähköpostin kautta. Kyselyyn vastasi 13 nuorta.
Tutkimustulokset osoittivat, että suurin osa vastanneista on ollut tyytyväisiä opiskeluun joustavan perusopetuksen ryhmässä. Vastanneet ovat kokeneet joustavan perusopetuksen toiminnalliset opetusmuodot hyväksi oman opiskelunsa kannalta ja suurin osa vastanneista on viihtynyt Jopo-luokalla hyvin. Osa kyselyyn vastanneista koki joustavan perusopetuksen helpottaneen heidän ammatinvalintaansa ja suurin osa vastanneista koki saaneensa riittävästi tukea siirtyessään perusopetuksesta toiselle asteelle. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että osallistuminen joustavaan perusopetukseen on pääasiassa vaikuttanut positiivisesti nuorten elämään.