Koulun tasa-arvoisten ja terveyttä edistävien hyvinvointipalveluiden kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Santala, Riina (2021)
Santala, Riina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120723994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120723994
Tiivistelmä
Oppilaiden hyvinvoinnin edistäminen on yksi koulujen merkityksellisimmistä tehtävistä. Oppilaiden ja perheiden hyvinvointia tuetaan kouluissa myös hyvinvointipalveluiden muodossa. Erityisesti ihmisiin ja hyvinvointiin keskittyneissä palveluissa on tärkeää, että ne ovat kaikille tasa-arvoisesti saatavilla ja palveluiden käyttäjät pystyvät osallistumaan toiminnan suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli osallistaa alkuopetuksen oppilaiden huoltajia, henkilökuntaa sekä kolmannen sektorin toimijoita ja selvittää heidän kokemuksiaan liittyen koulun maksuttomaan aamupalaan, harrastustoimintaan sekä aamu- ja iltapäivätoimintaan. Tavoitteena opinnäytetyöllä oli kehittää edellä mainittuja palveluita, palvelumuotoilun keinoin yhteistyössä huoltajien, koulun henkilökunnan ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa sekä turvata hyvinvointipalveluiden jatkuvuutta osana palvelurakenteita.
Opinnäytetyössä menetelmänä käytettiin palvelumuotoilua. Palvelumuotoilun työkaluina käytettiin tiedonhaun pohjalta laadittua kirjallisuuskatsausta, alkuopetuksen oppilaiden huoltajille kohdennettua sähköistä kyselyä sekä henkilökunnalle ja kolmannen sektorin toimijoille järjestettyjä Learning cafe -tilaisuuksia. Kirjallisuuskatsaus rakentui opinnäytetyöhön valituista tutkimuksista, julkaisuista sekä lehtiartikkeleista. Alkuopetuksen oppilaiden huoltajille kohdennetun kyselyn teemat määriteltiin tiedonhaun ja kirjallisuuskatsauksen pohjalta. Henkilökunnalle ja kolmannen sektorin toimijoille järjestettyjen Learning cafe -tilaisuuksien aiheet johdettiin alkuopetuksen oppilaiden huoltajille kohdennetun kyselyn tuloksista. Learning cafe -tilaisuuksissa päätettiin yhteisesti kehittämiskohteista, joihin henkilökunta ja kolmannen sektorin toimijat sitoutuivat. Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin koulun maksutonta aamupalaa, harrastustoimintaa sekä aamu- ja iltapäivätoimintaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli osallistaa alkuopetuksen oppilaiden huoltajia, henkilökuntaa sekä kolmannen sektorin toimijoita ja selvittää heidän kokemuksiaan liittyen koulun maksuttomaan aamupalaan, harrastustoimintaan sekä aamu- ja iltapäivätoimintaan. Tavoitteena opinnäytetyöllä oli kehittää edellä mainittuja palveluita, palvelumuotoilun keinoin yhteistyössä huoltajien, koulun henkilökunnan ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa sekä turvata hyvinvointipalveluiden jatkuvuutta osana palvelurakenteita.
Opinnäytetyössä menetelmänä käytettiin palvelumuotoilua. Palvelumuotoilun työkaluina käytettiin tiedonhaun pohjalta laadittua kirjallisuuskatsausta, alkuopetuksen oppilaiden huoltajille kohdennettua sähköistä kyselyä sekä henkilökunnalle ja kolmannen sektorin toimijoille järjestettyjä Learning cafe -tilaisuuksia. Kirjallisuuskatsaus rakentui opinnäytetyöhön valituista tutkimuksista, julkaisuista sekä lehtiartikkeleista. Alkuopetuksen oppilaiden huoltajille kohdennetun kyselyn teemat määriteltiin tiedonhaun ja kirjallisuuskatsauksen pohjalta. Henkilökunnalle ja kolmannen sektorin toimijoille järjestettyjen Learning cafe -tilaisuuksien aiheet johdettiin alkuopetuksen oppilaiden huoltajille kohdennetun kyselyn tuloksista. Learning cafe -tilaisuuksissa päätettiin yhteisesti kehittämiskohteista, joihin henkilökunta ja kolmannen sektorin toimijat sitoutuivat. Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin koulun maksutonta aamupalaa, harrastustoimintaa sekä aamu- ja iltapäivätoimintaa.