Kiva pöytä, kiitos - Kokemuksia ravintolan visuaalisen ilmeen merkityksestä
Walldén, Emma (2021)
Walldén, Emma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623952
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millainen ympäristö mielletään miellyttäväksi ja esteettiseksi illallisravintolassa, ja miten ympäristö vaikuttaa asiakkaan kokonaisvaltaiseen asiakaskokemukseen. Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: teoreettisestä viitekehyksestä sekä empiirisestä osiosta.
Työ on toteutettu käyttämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua menetelmänä ja haastateltavat ovat valikoidun illallisravintolan asiakkaita. Haastatteluja kertyi kokonaisuudessaan yhdeksän. Työ koostuu kolmesta osasta, joista ensimmäinen on teoreettinen viitekehys, toinen tutkimuksen toteutus ja kolmas tutkimustulosten pohdintaa. Tietoperusta käsittelee asiakaskokemusta, suunnittelun teoriaa, ympäristön vaikutusta asiakkaaseen, estetiikkaa tieteenalana sekä esteettistä kokemusta.
Opinnäytetyön tulokset vastaavat tutkimusongelmiin, millainen vaikutus ravintolaympäristöllä ja sen esteettisyydellä on asiakkaan kokonaisvaltaiseen ravintolakokemukseen illallisravintolassa sekä millainen ympäristö mielletään miellyttäväksi ja esteettiseksi illallisravintolassa. Toimiva ympäristö saa asiakkaan tuntemaan olonsa mukavammaksi ja onnistuneesti suunniteltu ympäristö pitää asiakkaan virkeänä sekä valppaana ja vastaanottavaisena, mutta myös rentoutuneena. Miellyttävä tunnelma saadaan aikaan erinäisillä elementeillä mm. luonnollisella valaistuksella, oman tilan tunnulla, luonnollisilla ja harmonisilla materiaaleilla sekä väreillä. Fyysinen ympäristö on voimakkaasti liitoksissa asiakkaan aistimaan tunnelmaan ja näin ollen vaikuttaa myös asiakaskokemukseen. Esteettinen ympäristö sisältää samanlaisia piirteitä; värit ja ympäristö ovat harmonisia, persoonallisia ja tila on luonnollisesti valaistu. Yhtenevää yhtä tiettyä vastausta tähän ei kuitenkaan ole, sillä kokemus on subjektiivinen.
Ravintolan fyysinen ympäristö voi parhaillaan olla oivaltava elementti, jolla tuetaan ravintolan konseptia ja tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää opiskelijan omaa ammatillista osaamista sekä ymmärrystä asiakaslähtöisen tilasuunnittelun, esteettisyyden sekä näiden yhdistelemisen saralla. Tavoitteena oli lisäksi löytää uusia näkökulmia näiden tarkasteluun. Opinnäytetyö aloitettiin keväällä 2021 ja se valmistui marraskuussa 2021.
Työ on toteutettu käyttämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua menetelmänä ja haastateltavat ovat valikoidun illallisravintolan asiakkaita. Haastatteluja kertyi kokonaisuudessaan yhdeksän. Työ koostuu kolmesta osasta, joista ensimmäinen on teoreettinen viitekehys, toinen tutkimuksen toteutus ja kolmas tutkimustulosten pohdintaa. Tietoperusta käsittelee asiakaskokemusta, suunnittelun teoriaa, ympäristön vaikutusta asiakkaaseen, estetiikkaa tieteenalana sekä esteettistä kokemusta.
Opinnäytetyön tulokset vastaavat tutkimusongelmiin, millainen vaikutus ravintolaympäristöllä ja sen esteettisyydellä on asiakkaan kokonaisvaltaiseen ravintolakokemukseen illallisravintolassa sekä millainen ympäristö mielletään miellyttäväksi ja esteettiseksi illallisravintolassa. Toimiva ympäristö saa asiakkaan tuntemaan olonsa mukavammaksi ja onnistuneesti suunniteltu ympäristö pitää asiakkaan virkeänä sekä valppaana ja vastaanottavaisena, mutta myös rentoutuneena. Miellyttävä tunnelma saadaan aikaan erinäisillä elementeillä mm. luonnollisella valaistuksella, oman tilan tunnulla, luonnollisilla ja harmonisilla materiaaleilla sekä väreillä. Fyysinen ympäristö on voimakkaasti liitoksissa asiakkaan aistimaan tunnelmaan ja näin ollen vaikuttaa myös asiakaskokemukseen. Esteettinen ympäristö sisältää samanlaisia piirteitä; värit ja ympäristö ovat harmonisia, persoonallisia ja tila on luonnollisesti valaistu. Yhtenevää yhtä tiettyä vastausta tähän ei kuitenkaan ole, sillä kokemus on subjektiivinen.
Ravintolan fyysinen ympäristö voi parhaillaan olla oivaltava elementti, jolla tuetaan ravintolan konseptia ja tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää opiskelijan omaa ammatillista osaamista sekä ymmärrystä asiakaslähtöisen tilasuunnittelun, esteettisyyden sekä näiden yhdistelemisen saralla. Tavoitteena oli lisäksi löytää uusia näkökulmia näiden tarkasteluun. Opinnäytetyö aloitettiin keväällä 2021 ja se valmistui marraskuussa 2021.