Sisältöstrategiaan pohjautuva konseptointi sosiaalisessa mediassa
Lehmuskoski, Henna (2021)
Lataukset:
Lehmuskoski, Henna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623956
Tiivistelmä
Perinteisen median osuus markkinoinnissa vähenee jatkuvasti, markkinointisisältöjen siirtyessä enenevissä määrin internettiin. Digitaalisille alustoille siirtyminen muuttaa koko markkinoinnin maailmaa ja siellä esiintyvien toimijoiden tapoja toteuttaa tai vastaanottaa markkinointia. Tämän vuoksi yrityksille erityisen tärkeää on kasvattaa tietotaitoaan sosiaalisen median markkinoinnista ja sen vaihtelevista ominaisuuksista.
Tämä opinnäytetyö keskittyy sosiaalisen median sisältöjen strategiseen suunnitteluun ja suunnitelmallisuuden tärkeyteen yritysten näkökulmasta. Työ tehtiin toimeksiantona vaatealan yritys Kajo Clothingille. Työssä käsiteltiin aiheeseen liittyvää teoriaa ja teorian lisäksi opinnäytetyön produktina toteutettiin konseptoinnin opas, joka antaa yrittäjälle suuntaviivat tulevien sisältöjensä suunnittelulle. Opinnäytetyö toteutettiin tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajayrityksen kanssa. Työn tuloksia tullaan hyödyntämään Kajo Clothingin tulevassa sisältömarkkinoinnissa. Työssä esiteltävin kuluttajiin ja asiakaspersooniin pohjautuvat tiedot on kerätty toimeksiantajayrityksen jakamista myyntitilastoista ja sosiaalisen median tilastoista.
Työ rajattiin sosiaalisen median strategiaan ja sisältöjen suunnitteluun, joten työssä ei testattu sisältöjen konkreettista toimivuutta tai tuotettu sisältöjä toimeksiantajalle. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin muotikulttuuria, asiakaslähtöistä digimarkkinointia, sisältömarkkinointia ja sisältöstrategian muodostumista.
Muodin osalta työssä käytiin läpi muodin historiaa ja muotiviestinnän kehittymistä sekä nykyisen muotiviestinnän ja -markkinoinnin keinoja. Asiakaslähtöiseen digimarkkinointiin keskittyvässä osuudessa käytiin läpi asiakaslähtöisen digimarkkinoinnin malleja ja sosiaalisen median kanavakohtaisia ominaisuuksia. Sisältömarkkinointiin keskittyvissä osioissa kerrottiin brändin muodostumisesta, sisältömarkkinoinnin malleista ja sisältömarkkinointiin liittyvistä laeista ja etikettisäännöistä. Sisältöstrategiasta kertovissa kappaleissa käytiin sisältöstrategian muodostuminen vaihe vaiheelta läpi. Jokaisen vaiheen yhteydessä kiinnitettiin huomiota erityisesti toimeksiantajan tarpeisiin ja siihen, että toimeksiantaja saa työstä itselleen tarpeellisen sisältömarkkinointiin liittyvän tiedon ja ohjeistuksen.
Tämä opinnäytetyö keskittyy sosiaalisen median sisältöjen strategiseen suunnitteluun ja suunnitelmallisuuden tärkeyteen yritysten näkökulmasta. Työ tehtiin toimeksiantona vaatealan yritys Kajo Clothingille. Työssä käsiteltiin aiheeseen liittyvää teoriaa ja teorian lisäksi opinnäytetyön produktina toteutettiin konseptoinnin opas, joka antaa yrittäjälle suuntaviivat tulevien sisältöjensä suunnittelulle. Opinnäytetyö toteutettiin tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajayrityksen kanssa. Työn tuloksia tullaan hyödyntämään Kajo Clothingin tulevassa sisältömarkkinoinnissa. Työssä esiteltävin kuluttajiin ja asiakaspersooniin pohjautuvat tiedot on kerätty toimeksiantajayrityksen jakamista myyntitilastoista ja sosiaalisen median tilastoista.
Työ rajattiin sosiaalisen median strategiaan ja sisältöjen suunnitteluun, joten työssä ei testattu sisältöjen konkreettista toimivuutta tai tuotettu sisältöjä toimeksiantajalle. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin muotikulttuuria, asiakaslähtöistä digimarkkinointia, sisältömarkkinointia ja sisältöstrategian muodostumista.
Muodin osalta työssä käytiin läpi muodin historiaa ja muotiviestinnän kehittymistä sekä nykyisen muotiviestinnän ja -markkinoinnin keinoja. Asiakaslähtöiseen digimarkkinointiin keskittyvässä osuudessa käytiin läpi asiakaslähtöisen digimarkkinoinnin malleja ja sosiaalisen median kanavakohtaisia ominaisuuksia. Sisältömarkkinointiin keskittyvissä osioissa kerrottiin brändin muodostumisesta, sisältömarkkinoinnin malleista ja sisältömarkkinointiin liittyvistä laeista ja etikettisäännöistä. Sisältöstrategiasta kertovissa kappaleissa käytiin sisältöstrategian muodostuminen vaihe vaiheelta läpi. Jokaisen vaiheen yhteydessä kiinnitettiin huomiota erityisesti toimeksiantajan tarpeisiin ja siihen, että toimeksiantaja saa työstä itselleen tarpeellisen sisältömarkkinointiin liittyvän tiedon ja ohjeistuksen.