Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Analys och utveckling av Yaras marknadsföring samt kommunikation på sociala medier : Case: Yara

Helle, Ida (2021)

 
Avaa tiedosto
Analys och utveckling av Yaras marknadsföring samt kommunikation på sociala medier (4.057Mt)
Lataukset: 


Helle, Ida
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623871
Tiivistelmä
Sociala medier står för en stor del av kommunikationen och informationsutbytet för både människor och företag i dagens samhälle. Det är viktigt för företagen att veta hur man fångar kundens intresse samtidigt som företaget hänger med i den snabbt skiftande digitala världen.

Uppdragsgivaren i detta examensarbete är kemikalie- och gödselföretaget Yara som är ett internationellt företag inom den kemiska industrin med fokus på utveckling av gödsel och smarta lösningar för jordbrukare runt om i världen. Syftet med detta examensarbete är därmed att undersöka hur Yara kan utveckla sin marknadsföring och kommunikation på sociala medier i en B2B-bransch. Arbetet analyseras från en utomståendes perspektiv, vilket kan vara till nytta för Yara inom deras strategiska arbete.

I den teoretiska delen av arbetet behandlas i stort business-to-business (B2B) -marknadsföring, marknadsföring på sociala medier och kommunikation på sociala medier för företag. Den empiriska delen består av en kvalitativ analys av de sociala mediekanalerna som Yara använder i de olika nordiska länderna samt fyra kvalitativa intervjuer. Utöver dessa två delar beskrivs även marknaden och företaget i separata huvudkapitel. Läsaren får en insikt i marknaden och dess utmaningar idag samt en bild av var Yara befinner sig på marknaden. Även konkurrenternas marknadsföring på sociala medier listas för att möjliggöra en jämförelse med Yara.

Resultatet i examensarbetet består av en sammanställning över nuläget samt var det behövs mer arbete inom de sociala mediekanalerna och Yaras kommunikation på sociala medier. Utvecklingsförslag presenteras utifrån teorin och undersökningen. Resultatet visar att Yara har kunskapen och kompetensen att bygga upp effektiva strategier på sociala medier, dock kan tidsbrist vara ett hinder för de som har ansvar för innehållet. De flesta av Yaras sociala medier är väluppbyggda och aktiva men ytterligare engagemang skulle aktivera följare och öka följarmängderna.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste