Kirjanpidon tositteet osana kirjanpitoa
Sahakoski, Sanna (2021)
Sahakoski, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724092
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiat, jotka ovat tilitoimiston asiakkaille epäselviä ja joista kirjanpitäjät joutuvat pyytämään asiakkailtansa lisäselvityksiä. Tavoitteena oli luoda tilitoimiston asiakkaille selkeä ja lyhyt opas parantamaan asiakkaiden tietämystä kirjanpidon riittävistä ja tarpeellisista tiedoista sekä parantamaan tilitoimiston ja asiakkaiden välistä yhteistyötä. Oppaassa käsitellään tositteiden vaatimuksia, arvonlisäveroa, vähennyskelpoisuutta, sekä virkistys-, edustus-, markkinointi- ja neuvottelukulujen eroja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisesti kirjanpitoa, tositteiden vaatimuksia, arvonlisäverovelvollisuutta, vähennyskelpoisia kuluja, sekä virkistys-, edustus-, markkinointi- ja neuvottelukulujen eroja. Teoreettinen viitekehys muodostuu aiheeseen liittyvistä laista, kirjallisuudesta sekä sähköisistä lähteistä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus suoritettiin laadullisena tutkimuksena, haastattelemalla kyseisen tilitoimiston työntekijöitä. Haastattelun avulla saatiin selville, mitkä asiat ovat tilitoimiston asiakkaille epäselviä ja mistä asioista kirjanpitäjät joutuvat pyytämään asiakkailtansa lisäselvityksiä.
Kehitysideana työstä syntyi idea antaa uusille asiakkaille koulutusta, liittyen asiakkaisiin kohdistuviin odotuksiin. Koulutuksen avulla tilitoimiston asiakkaat saisivat käsityksen siitä, mitä tositteita ja tietoja tilitoimisto odottaa heidän toimittavan kirjanpitäjälle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisesti kirjanpitoa, tositteiden vaatimuksia, arvonlisäverovelvollisuutta, vähennyskelpoisia kuluja, sekä virkistys-, edustus-, markkinointi- ja neuvottelukulujen eroja. Teoreettinen viitekehys muodostuu aiheeseen liittyvistä laista, kirjallisuudesta sekä sähköisistä lähteistä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus suoritettiin laadullisena tutkimuksena, haastattelemalla kyseisen tilitoimiston työntekijöitä. Haastattelun avulla saatiin selville, mitkä asiat ovat tilitoimiston asiakkaille epäselviä ja mistä asioista kirjanpitäjät joutuvat pyytämään asiakkailtansa lisäselvityksiä.
Kehitysideana työstä syntyi idea antaa uusille asiakkaille koulutusta, liittyen asiakkaisiin kohdistuviin odotuksiin. Koulutuksen avulla tilitoimiston asiakkaat saisivat käsityksen siitä, mitä tositteita ja tietoja tilitoimisto odottaa heidän toimittavan kirjanpitäjälle.