Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakouluopiskelijoiden käsitykset ja kiinnostus Unicefin vapaaehtoistoiminnasta
Sarmeen, Noora (2012)
Sarmeen, Noora
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317921
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Satakunnan ammattikorkeakoulun Sosiaali- ja terveysalan Porin kampuksen toisen vuoden sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden käsityksiä ja kiinnostusta Unicefin vapaaehtoistoiminnasta. Tavoitteena on saada tie-toa Unicefille opiskelijoiden motivaatiosta ja käsityksistä, sekä millaista toimintaa opiskelijat vapaaehtoistyötä toivoisivat.
Opinnäytetyön kohdejoukoksi valittiin toisen vuoden fysioterapia-, sairaanhoitaja-, sosionomi-, terveydenhoitajaopiskelijat. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely lähe-tettiin 150 opiskelijalle. Vastauksia kertyi 62 kpl ja vastausprosentti oli 41,3.
Unicef toi vastaajien mieleen lapset ja avuntarpeen. Unicef oli tuttu lähes kaikille, kaksi pronsettia vastanneista ei tiennyt Unicefia. Tutkimuksen perusteella Unicefin markkinointia tulisi muuttaa enemmän sosiaaliseen mediaan ja mainontaan kampuk-sella. Suurimmaksi syyksi vapaaehtoistyöhön osallistumattomuuteen nousi tiedon puuttuminen. Eniten kiinnostuneita opiskelijat olivat osallistumaan Lasten oikeuksi-en päivään sekä päivätyökeräykseen. Opiskelijoilla olisi kiinnostusta vapaaehtois-työhön ja ammattikorkeakoulun laajempaan yhteistyöhön.
Vastaajista 42 % oli kiinnostunut osallistumaan Unicefin vapaaehtoistoimintaan. Parhaimmaksi osallistumisvaihtoehdoksi koettiin satunnainen osallistuminen ja ker-taluonteinen rahalahjoitus. Toimintamuodoista eniten kiinnostusta sai päivätyötoi-minta. Vähiten innostusta herätti tv-formaattien ideointi.
Mahdollisena jatkotutkimuksena opinnäytetyölle voisi olla tutkimus opiskelijoille suunnattavien Unicef tuotteiden löytämiseksi.
Opinnäytetyön kohdejoukoksi valittiin toisen vuoden fysioterapia-, sairaanhoitaja-, sosionomi-, terveydenhoitajaopiskelijat. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely lähe-tettiin 150 opiskelijalle. Vastauksia kertyi 62 kpl ja vastausprosentti oli 41,3.
Unicef toi vastaajien mieleen lapset ja avuntarpeen. Unicef oli tuttu lähes kaikille, kaksi pronsettia vastanneista ei tiennyt Unicefia. Tutkimuksen perusteella Unicefin markkinointia tulisi muuttaa enemmän sosiaaliseen mediaan ja mainontaan kampuk-sella. Suurimmaksi syyksi vapaaehtoistyöhön osallistumattomuuteen nousi tiedon puuttuminen. Eniten kiinnostuneita opiskelijat olivat osallistumaan Lasten oikeuksi-en päivään sekä päivätyökeräykseen. Opiskelijoilla olisi kiinnostusta vapaaehtois-työhön ja ammattikorkeakoulun laajempaan yhteistyöhön.
Vastaajista 42 % oli kiinnostunut osallistumaan Unicefin vapaaehtoistoimintaan. Parhaimmaksi osallistumisvaihtoehdoksi koettiin satunnainen osallistuminen ja ker-taluonteinen rahalahjoitus. Toimintamuodoista eniten kiinnostusta sai päivätyötoi-minta. Vähiten innostusta herätti tv-formaattien ideointi.
Mahdollisena jatkotutkimuksena opinnäytetyölle voisi olla tutkimus opiskelijoille suunnattavien Unicef tuotteiden löytämiseksi.