Positiivisuutta Tanhualan arkeen
Ritvonen, Millamaari; Taskila, Salla (2021)
Ritvonen, Millamaari
Taskila, Salla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724201
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli positiivinen pedagogiikka. Tavoitteena oli lisätä positiivista pedagogiikkaa osaksi Päiväkoti Tanhualan arkea ja tukea sen toteuttamista. Lisäksi tavoitteenamme oli lisätä henkilökunnan ja vanhempien tietoisuutta eri luonteenvahvuuksista ja opettaa heitä käyttämään vahvuuksia hyödyksi.
Opinnäytetyömme oli toiminnallinen, ja toteutimme sen neljän erilaisen intervention avulla, joiden aiheina olivat luonteen vahvuudet, ystävällisyys sekä kiitollisuus. Opinnäytetyömme teoriassa käsiteltiin varhaiskasvatusta, positiivista psykologiaa sekä positiivista pedagogiikkaa. Osallistimme päiväkodin henkilöstön sekä huoltajat mukaan opinnäytetyöhömme. Interventiot toteutimme syksyllä 2021. Interventioissa oli mukana 15 lasta, jotka olivat iältään 1–5-vuotiaita.
Opinnäytetyömme pohjautuu PERMA-teoriaan. PERMA-teoria muodostuu englanninkielisistä sanoista, jotka ovat suomennettuna: myönteiset tunteet, toimintaan sitoutuminen, ihmissuhteet, merkityksellisyyden kokemukset sekä saavuttaminen. Nämä ovat viisi supervoimaa, jotka tukevat lasten hyvinvointia. Nämä viisi elementtiä antavat positiivisen pedagogiikan toimintaan ja toteuttamiseen riittävästi volyymia. On tärkeää vahvistaa monia eri PERMA-teorian osa-alueita samaan aikaan.
Opinnäytetyömme oli toiminnallinen, ja toteutimme sen neljän erilaisen intervention avulla, joiden aiheina olivat luonteen vahvuudet, ystävällisyys sekä kiitollisuus. Opinnäytetyömme teoriassa käsiteltiin varhaiskasvatusta, positiivista psykologiaa sekä positiivista pedagogiikkaa. Osallistimme päiväkodin henkilöstön sekä huoltajat mukaan opinnäytetyöhömme. Interventiot toteutimme syksyllä 2021. Interventioissa oli mukana 15 lasta, jotka olivat iältään 1–5-vuotiaita.
Opinnäytetyömme pohjautuu PERMA-teoriaan. PERMA-teoria muodostuu englanninkielisistä sanoista, jotka ovat suomennettuna: myönteiset tunteet, toimintaan sitoutuminen, ihmissuhteet, merkityksellisyyden kokemukset sekä saavuttaminen. Nämä ovat viisi supervoimaa, jotka tukevat lasten hyvinvointia. Nämä viisi elementtiä antavat positiivisen pedagogiikan toimintaan ja toteuttamiseen riittävästi volyymia. On tärkeää vahvistaa monia eri PERMA-teorian osa-alueita samaan aikaan.