Reitinetsintä Unity-moottorissa
Matikainen, Niko (2021)
Matikainen, Niko
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724142
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyöprojektin tavoitteena oli tehdä demonstraatiosovellus, jolla pystyisi esittelemään reitinetsinnän toimintaa visuaalisesti. Sovelluksessa pitäisi pystyä vaikuttamaan reitinetsinnän käyttäytymiseen ja näkemään miten erilaiset maastot ja heuristiikat esimerkiksi vaikuttavat reitinetsintään.
Työssä haluttiin käyttää Unity-moottoria, koska se on erittäin yleinen työkalu, jonka toiminnasta on paljon dokumentaatiota, sekä sillä pystyy tekemään helposti sovelluksia monille eri käyttöjärjestelmille. Työn alussa todettiin, että Unity-moottorissa ei ole sisäänrakennettuna minkäänlaista reitinetsintää, joka tarkoitti sitä, että se pitää rakentaa itse tai ostaa kolmannelta osapuolelta.
Opinnäytetyön tuloksena oli Unity-sovellus, joka rakentaa satunnaista maastoa erilaisilla asetuksilla, sekä visuaalisesti esittelee askel askeleelta reitinetsinnän prosessin. Lisäksi sovelluksessa oli monia asetuksia, kuten käytettävä heuristiikka ja liikkumistyyppi.
Työssä haluttiin käyttää Unity-moottoria, koska se on erittäin yleinen työkalu, jonka toiminnasta on paljon dokumentaatiota, sekä sillä pystyy tekemään helposti sovelluksia monille eri käyttöjärjestelmille. Työn alussa todettiin, että Unity-moottorissa ei ole sisäänrakennettuna minkäänlaista reitinetsintää, joka tarkoitti sitä, että se pitää rakentaa itse tai ostaa kolmannelta osapuolelta.
Opinnäytetyön tuloksena oli Unity-sovellus, joka rakentaa satunnaista maastoa erilaisilla asetuksilla, sekä visuaalisesti esittelee askel askeleelta reitinetsinnän prosessin. Lisäksi sovelluksessa oli monia asetuksia, kuten käytettävä heuristiikka ja liikkumistyyppi.