Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Multisensorinen opetusympäristö sensorisen integraation terapian ja kestävän kehityksen näkökulmasta

Ylitalo, Karoliina; Aaltonen, Emmi (2012)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Karoliina Ylitalo ja Emmi Aaltonen.pdf.pdf (2.310Mt)
Lataukset: 


Ylitalo, Karoliina
Aaltonen, Emmi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017611
Tiivistelmä
MULTISENSORINEN OPETUSYMPÄRISTÖ SENSORISEN INTEGRAATION TERAPIAN JA KESTÄVÄN KEHITYKSEN NÄKÖKULMASTA

Aaltonen, Emmi
Ylitalo, Karoliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Fysioterapian koulutusohjelma
Toukokuu 2012
Ohjaaja: Tuominen, Hanna
Sivumäärä: 49
Liitteitä: 4

Asiasanat: Multisensorinen ympäristö, Sensorinen integraatio, Sensoriikka, Kestävä kehitys
______________________________________________________________

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia tilasuunnitelma multisensorisesta opetusympäristöstä. Tilasuunnitelma tehtiin sensorisen integraation terapian ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Suunnitelmaa voivat hyödyntää esimerkiksi koulut, päivä-kodit, sairaalat, fysioterapia-alan yritykset sekä yksittäisen henkilöt.

Sensoriikka eli aistitoiminnot ovat perusta tiedonsaannille, vuorovaikutukselle ja oppimiselle. Ihmisen aivot jäsentävät aistijärjestelmistä tulevan tiedon ja tämän myötä hyödyntävät sen käyttöönsä. Normaalisti jäsentyvän aistitiedon avulla aivot kykenevät muodostamaan havaintoja ja näin tuottamaan tarkoituksenmukaista toimintaa ja oppimista. Kun aistitiedon käsittelyssä tai jäsentämisessä eli sensorisessa integraatiossa ilmenee ongelmia, ilmenee vaikeuksia monilla elämän alueilla, kuten oppimisessa, käyttäytymisessä ja keskittymisessä.

Multisensorinen ympäristö on elämystila, johon kaikkien on helppo ja miellyttävä tulla. Kaikille multisensorisille ympäristöille yhteistä on, että ne ovat turvallisia ja rauhallisia tiloja. Niiden tarkoituksena on saada aikaan aistiärsykkeitä ja näin ollen tarjota aktivaatiota eri aisteille. Ihmiset kehittyvät fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ympäristöjen yhteisvaikutusten alaisina. Ympäristön luomat puitteet vaikuttavat ratkaisevasti siihen käsitykseen, mikä ihmiselle muodostuu hänestä itsestään sekä omasta suhteestaan ympäröivään maailmaan.

Tilasuunnitelmassa huomioitiin kaikki kestävän kehityksen ulottuvuudet. Suunnitelmassa tulevat esiin parhaiten sosiaalinen ja kulttuurinen ulottuvuus, koska siinä huomioitiin ympäristön esteettömyys ja turvallisuus. Valinnoilla on pyritty takaamaan kaikille tasa-arvoinen osallistumismahdollisuus. Taloudellinen ja ekologinen ulottuvuus näkyvät parhaiten materiaalien ja välineiden valitsemisessa siten, että jo valmiina olevia välineitä ja materiaaleja hyödynnettäisiin sekä käytettäisiin kierrätysmateriaaleja ja luonnonmateriaaleja. Näillä ratkaisulla voitaisiin vaikuttaa myös siihen, että tilasta ei koituisi isoja kustannuksia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste