Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Attityder till belönad direktmarknadsföring: en grundläggande kartläggning för en ny digital marknadsföringstjänst för Idlis.

Grandén, Sara (2021)

 
Avaa tiedosto
Examensarbete - SaraGrandén.pdf (1.006Mt)
Lataukset: 


Grandén, Sara
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724150
Tiivistelmä
Oavsett ifall vi medvetet eller omedvetet gett samtycke till att ta emot marknadsföring via olika kanaler, har vi människor olika förhållningssätt och attityder till den riktade marknadsföringen. Vissa ställer sig neutralt till den, medan andra kan känna frustration över mängden marknadsföring. Hur vi förhåller oss till direktmarknadsföring återspeglar en människas ålder förhållningssättet och attityden.
Syftet med mitt examensarbete var att undersöka konsumenters attityd och förhållningssätt till direktmarknadsföring, ifall det fanns skillnader mellan åldersgrupper, och om attityden kunde ändra ifall konsumenten belönades för att ta emot reklam. Undersökningen gjordes på uppdrag av startup-företaget Idlis, som har för avsikt att lansera en ny tjänst där konsumenter belönas för att ta emot reklam. Undersökningen gjordes med hjälp av en enkät som skickades ut till testgruppen som hade testat den första versionen av applikationstjänsten.
Den teoretiska delen består av teori kring attityder, konsumentbeteende och generationsmarknadsföring. Arbetets empiriska del omfattar den kvantitativa enkätundersökningen som testpersonerna för applikationstjänsten har svarat på.
Resultaten visar att det i min undersökning inte finns skillnader mellan åldersgruppers attityder till direktmarknadsföring eller själva tjänsten, och att attityden och förhållningssättet går att ändra på genom att belöna konsumenter för att ta emot reklam. En stark majoritet av respondenterna var även positivt inställda till affärskonceptet och ansåg att det var tillräckligt intressant för att intressera dem i framtiden då den egentliga applikationstjänsten lanseras.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste