Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma yritykselle

Rautio, Joona (2021)

Avaa tiedosto
HAMK_OPPARI_FINAL_JR.pdf (2.066Mt)
Lataukset: 


Rautio, Joona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724212
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä luodaan toimeksiantajayritys Emu Kustannus Oy:lle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Toimeksiantajayrityksellä ei opinnäytetyön alkaessa ole ollut laisinkaan markkinointia sosiaalisessa mediassa. Valmiin sosiaalisen median markkinointisuunnitelman tarkoituksena on auttaa kohdeyritystä aloittamaan sosiaalisen median markkinointi ja auttaa löytämään oikeanlaiset kohderyhmät markkinointia varten. Kohderyhmiä varten työssä luodaan toimeksiantajayritykselle oikean tyyppistä sisältöä, jota se sosiaaliseen mediaan voi julkaista.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään sosiaalista media ja siellä tapahtuvaa markkinointi viestintää. Sosiaalisen medioista Facebookiin ja Instagramiin tutustutaan tarkemmin, sillä niitä toimeksiantajayritys haluaa käyttää sosiaalisen median markkinoinnissa. Työssä tutustutaan sosiaalisen median eri julkaisutyyppeihin, orgaanisen, maksullisen ja yhteistyöjulkaisujen muodossa. Teoriaosuudessa käydään läpi SOSTAC- markkinointisuunnitelmamallia ja sen eri osa-alueita tarkemmin. SOSTAC- markkinointisuunnitelmamalli toimii lopullisen markkinointisuunnitelma pohjana tässä opinnäytetyössä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmiksi valikoituivat vertailuanalyysi, kohderyhmäanalyysi sekä teemahaastattelu. Teemahaastattelun avulla yritystä haastateltiin sosiaalisen median liittyen. Haastattelun avulla pyrittiin saamaan kuva yrityksen osaamisesta, resursseista, tavoitteista ja nykytilasta sosiaalisen median ympärillä. Vertailuanalyysin avulla analysoitiin samalla alalla toimivien yritysten sosiaalisia medioita ja otettiin niistä oppeja. Kohderyhmäanalyysin avulla luotiin yritykselle valmiit kohderyhmät, joihin se voi kohdistaa markkinointiaan sosiaalisessa mediassa.
Lopputuloksena opinnäytetyöstä syntyi valmis markkinointisuunnitelma, josta yritys pystyy konkreettisesti katsomaan, miten sen kuuluu toimia sosiaalisessa mediassa saavuttaakseen tavoitteensa. Suunnitelmasta löytyvät yrityksen nykytila-analyysi ja tavoitteet, jotka saatiin haastattelemalla toimeksiantajayrityksen toimitusjohtajaa. Näiden perusteella pystytiin luomaan strategia ja käytännön toimenpiteet, jotka ajavat yrityksen tavoitteita sosiaalisessa mediassa eteenpäin. Yrityksen tavoitteet ovat nostattaa näkyvyyttä ja tätä kautta saada myyntimääriä nostetuksi verkkokaupan kautta. Viimeisenä suunnitelmassa käydään läpi sosiaalisen median markkinoin seurannan toimenpiteet, joiden avulla markkinointia pidetään kannattavana.
 
In this functional thesis, a social media marketing plan is created for the client company Emu Kustannus Oy. At the beginning of the thesis, the client company has not had any marketing on social media. The purpose of a ready-made social media marketing plan is to help the target company start marketing on social media and to help find the right target groups for marketing. For the target groups, the thesis creates the right type of content for the client company that it can publish on social media.
The theoretical framework of the thesis deals with social media and the marketing communication that takes place there. The thesis will take a deeper look at social media platforms Facebook and Instagram, as the client company wants to use them in social media marketing. The work introduces different types of social media publications, in the form of organic, paid and collaborative publications. The theoretical part reviews the SOSTAC marketing plan model and its various aspects in more detail. The SOSTAC marketing plan model serves as the basis for the final marketing plan in this thesis.
The research methods of the thesis were selected as benchmarking analysis, target group analysis and thematic interview. Through the thematic interview, the company was interviewed regarding social media. The interview sought to get an idea of the company’s expertise, resources, goals and current state around social media. Benchmarking was used to analyze and learn from the social media of companies in the same industry. The target group analysis created ready-made target groups for the company, to which it can target its marketing on social media.
As a result of the thesis, a ready-made marketing plan was created, from which the company can concretely see how it should act on social media in order to achieve its goals. The plan includes an analysis of the current state of the company and the goals obtained by interviewing the CEO of the client company. Based on these, it was possible to create a strategy and practical measures that will drive the company’s goals forward on social media. The company's goals are to increase visibility and thereby increase sales through its webstore. Lastly, the plan reviews measures to monitor the social media market to make marketing as profitable as possible.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste