HAAVAHOITOKOULUTUS LÄHIHOITAJAOPISKELIJOILLE : Koulutuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi Sataedun Kankaanpään yksikössä
Kautto, Jaana (2012)
Kautto, Jaana
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120117703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120117703
Tiivistelmä
HAAVAHOITOKOULUTUS LÄHIHOITAJAOPISKELIJOILLE.
Koulutuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi Sataedun Kankaanpään yksikössä
Kautto, Jaana
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Terveyden edistämisen koulutusohjelma
Marraskuu 2012
Ohjaaja: Hirvonen, Eila
Sivumäärä: 54
Liitteitä: 9
Asiasanat: haavahoito, koulutus, lähihoitajaopiskelijat, arviointi
_____________________________________________________________
Opinnäyteyön tarkoituksena oli laatia laadukas koulutus- ja opintomateriaalipaketti haavoista ja niiden hoitamisesta täydentämään lähihoitajien ammattiosaamista. Tavoitteena oli suunnitella haavahoitokoulutus, toteuttaa se Sataedun Kankaanpään yksikön lähihoitajaopiskelijoille, sekä arvioida koulutuksen tuottamaa hyötyä. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä Sataedun Kankaanpään sosiaali- ja terveysalan yksikössä syyskuun 2011 ja marraskuun 2012 välisenä aikana.
Opetussuunnitelmista voi havaita, ettei lähihoitajien toisen asteen koulutuksessa ole aiemmin opetettu haavahoitoa riittävän perusteellisesti ja siten käytännön hoitotyössä saattaa esiintyä puutteita haavahoidon osaamisessa. Haavahoidon opetus rajoittuu useissa toisen asteen yksiköissä lähinnä painehaavojen ehkäisyyn, sekä mahdollisesti joihinkin yksittäisiin koulutuspäiviin, joita toteuttavat ulkopuoliset luennoitsijat. Lähihoitajille, jotka valitsevat osaamisalaopinnoikseen Sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelman, haavahoitoa sisältyy hieman muita koulutusohjelmia enemmän. Sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelmaan sisältyvä kirurgisen hoitotyön osuus kattaa kuitenkin pääsääntöisesti vain akuutin haavan hoitamiseen liittyviä asioita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvataan haavahoitokoulutuksen vaikutusten arviointia, haavahoitokoulutuksen toteutussuunnitelman laatimista, koulutuksen suunnittelua ja toteuttamista sekä koulutuksen arviointia. Kehittämistehtävä toteutettiin tapaustutkimuksena, joka sisältää toimintatutkimuksen tunnuspiirteitä. Haavahoitokoulutus toteutettiin lähiopetuksena ja kotitehtävinä nuorisoasteen lähihoitajaryhmälle, joka toimi tapaustutkimuksen case-ryhmänä. Koulutus sisälsi asiakokonaisuudet: haavan paraneminen, yleisimmät haavat lähihoitajan työssä sekä haavan hoitaminen.
Koulutuksen arviointiaineisto kerättiin arviointia varten laaditulla kyselylomakkeella. Haavahoitokoulutukseen ja arviointiin osallistui yhteensä 11 opiskelijaa. Kerätty arviointiaineisto analysoitiin käyttämällä apuna Excel-taulukkolaskentaohjelmaa ja sisällön analyysia. Haavahoitokoulutuksen arvioinnin tulokset esitetään sekä prosentteina että sanallisesti. Lähihoitajaopiskelijat kokivat haavanhoitokoulutuksen hyödyllisenä. Jokaisessa asiakokonaisuudessa kaikki tai lähes kaikki vastaajat toivat esiin koulutuksen tärkeyttä ja oppimiaan asioita. Haavahoitokoulutuksen tulisi jatkossakin sisältyä lähihoitajien koulutukseen, sillä se sekä lisää ennaltaehkäisevää osaamista, että vahvistaa jo syntyneen haavan hoidon osaamista.
Koulutuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi Sataedun Kankaanpään yksikössä
Kautto, Jaana
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Terveyden edistämisen koulutusohjelma
Marraskuu 2012
Ohjaaja: Hirvonen, Eila
Sivumäärä: 54
Liitteitä: 9
Asiasanat: haavahoito, koulutus, lähihoitajaopiskelijat, arviointi
_____________________________________________________________
Opinnäyteyön tarkoituksena oli laatia laadukas koulutus- ja opintomateriaalipaketti haavoista ja niiden hoitamisesta täydentämään lähihoitajien ammattiosaamista. Tavoitteena oli suunnitella haavahoitokoulutus, toteuttaa se Sataedun Kankaanpään yksikön lähihoitajaopiskelijoille, sekä arvioida koulutuksen tuottamaa hyötyä. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä Sataedun Kankaanpään sosiaali- ja terveysalan yksikössä syyskuun 2011 ja marraskuun 2012 välisenä aikana.
Opetussuunnitelmista voi havaita, ettei lähihoitajien toisen asteen koulutuksessa ole aiemmin opetettu haavahoitoa riittävän perusteellisesti ja siten käytännön hoitotyössä saattaa esiintyä puutteita haavahoidon osaamisessa. Haavahoidon opetus rajoittuu useissa toisen asteen yksiköissä lähinnä painehaavojen ehkäisyyn, sekä mahdollisesti joihinkin yksittäisiin koulutuspäiviin, joita toteuttavat ulkopuoliset luennoitsijat. Lähihoitajille, jotka valitsevat osaamisalaopinnoikseen Sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelman, haavahoitoa sisältyy hieman muita koulutusohjelmia enemmän. Sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelmaan sisältyvä kirurgisen hoitotyön osuus kattaa kuitenkin pääsääntöisesti vain akuutin haavan hoitamiseen liittyviä asioita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvataan haavahoitokoulutuksen vaikutusten arviointia, haavahoitokoulutuksen toteutussuunnitelman laatimista, koulutuksen suunnittelua ja toteuttamista sekä koulutuksen arviointia. Kehittämistehtävä toteutettiin tapaustutkimuksena, joka sisältää toimintatutkimuksen tunnuspiirteitä. Haavahoitokoulutus toteutettiin lähiopetuksena ja kotitehtävinä nuorisoasteen lähihoitajaryhmälle, joka toimi tapaustutkimuksen case-ryhmänä. Koulutus sisälsi asiakokonaisuudet: haavan paraneminen, yleisimmät haavat lähihoitajan työssä sekä haavan hoitaminen.
Koulutuksen arviointiaineisto kerättiin arviointia varten laaditulla kyselylomakkeella. Haavahoitokoulutukseen ja arviointiin osallistui yhteensä 11 opiskelijaa. Kerätty arviointiaineisto analysoitiin käyttämällä apuna Excel-taulukkolaskentaohjelmaa ja sisällön analyysia. Haavahoitokoulutuksen arvioinnin tulokset esitetään sekä prosentteina että sanallisesti. Lähihoitajaopiskelijat kokivat haavanhoitokoulutuksen hyödyllisenä. Jokaisessa asiakokonaisuudessa kaikki tai lähes kaikki vastaajat toivat esiin koulutuksen tärkeyttä ja oppimiaan asioita. Haavahoitokoulutuksen tulisi jatkossakin sisältyä lähihoitajien koulutukseen, sillä se sekä lisää ennaltaehkäisevää osaamista, että vahvistaa jo syntyneen haavan hoidon osaamista.