Balanced Scorecardin käyttö liiketoiminnan seuraamisessa ja kehittämisessä
Rajamäki, Santeri (2021)
Rajamäki, Santeri
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824307
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on seurata yrityksen tapaa käyttää tasapainoitettua Balanced Scorecard-mittaristoa liiketoimintansa tarkastelussa ja kehittämisessä. Työssä sitä mitataan seuraamalla toimeksiantajayrityksen uuden yksikön toimintaa ja kehitystä kahden ensimmäisen toimintavuotensa aikana. Lisäksi työssä tarkastellaan kuinka uuden liikkeen avaaminen sujuu ketjuliiketoiminnassa ja mitä vaiheita siihen kuuluu. Toimeksiantajayritys on urheiluvälineitä ja -vaatteita myyvä kauppaketju, joka on toiminut alalla pian 50 vuoden ajan.
Teoriaosio rakentuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäinen luku käsittelee Balanced Scorecardia yleisellä tasolla. Sen muodostumista vision ja strategian jatkeeksi muodostaen mittaristot neljän näkökulmansa ympärille. Tämän lisäksi teoriaosuudessa avataan haastattelun teoriaa.
Empiriaosio jakaantuu kahteen osioon. Siitä löytyy kuvaus opinnäytetyön tekijän näkökulmasta miten uuden liikkeen avaaminen tapahtuu toimeksiantajayrityksessä. Lisäksi työn empiriaosio sisältää osan, jossa tarkastellaan kuinka liiketoimintaa johdetaan Balanced Scorecardin mittareiden avulla. Tätä tarkastelua on tehty avatun liikkeen myymäläpäällikön haastattelun pohjalta.
Opinnäytetyön lopputuloksena voidaan todeta toimeksiantajayrityksen käyttävän todella hyvällä tasolla Balanced Scorecardin eri näkökulmien mittaristoja liiketoiminnan seuraamisessa ja kehittämisessä. Lisäksi opinnäytetyön myötä voidaan sanoa toimeksiantajayrityksen luoneen pääsääntöisesti erittäin toimivat rutiinit uuden yksikön avaamisen ympärille.
Teoriaosio rakentuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäinen luku käsittelee Balanced Scorecardia yleisellä tasolla. Sen muodostumista vision ja strategian jatkeeksi muodostaen mittaristot neljän näkökulmansa ympärille. Tämän lisäksi teoriaosuudessa avataan haastattelun teoriaa.
Empiriaosio jakaantuu kahteen osioon. Siitä löytyy kuvaus opinnäytetyön tekijän näkökulmasta miten uuden liikkeen avaaminen tapahtuu toimeksiantajayrityksessä. Lisäksi työn empiriaosio sisältää osan, jossa tarkastellaan kuinka liiketoimintaa johdetaan Balanced Scorecardin mittareiden avulla. Tätä tarkastelua on tehty avatun liikkeen myymäläpäällikön haastattelun pohjalta.
Opinnäytetyön lopputuloksena voidaan todeta toimeksiantajayrityksen käyttävän todella hyvällä tasolla Balanced Scorecardin eri näkökulmien mittaristoja liiketoiminnan seuraamisessa ja kehittämisessä. Lisäksi opinnäytetyön myötä voidaan sanoa toimeksiantajayrityksen luoneen pääsääntöisesti erittäin toimivat rutiinit uuden yksikön avaamisen ympärille.