Suomalainen muotijournalismi 2020-luvulla ja tulevaisuudessa
Hermansson, Julia (2021)
Hermansson, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824348
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee muotijournalismia nykypäivänä 2020-luvulla, sekä sen tulevaisuudennäkymiä. Aihetta tarkastellaan muotijournalismin haasteiden, vaateteollisuuden eettisyyden, ekologisuuden ja sosiaalisen median, sekä sosiaalisen median vaikuttajien kautta.
Opinnäytetyön aineisto on kerätty haastattelemalla kolmea muotitoimittajaa tai muodista kirjoittavaa toimittajaa teemahaastattelujen muodossa. Työn tietoperustaosiossa käsitellään muotijournalismin käsitettä ja historiaa, sekä muotilehtien asemaa Suomessa tänä päivänä, kun useita suomalaisia muotilehtiä on lakkautettu viime vuosien aikana. Lisäksi tietoperustassa perehdytään yhteiskunnallisen, eettisen ja sosiaalisen median kehysten kautta muotijournalismin haasteisiin.
Korona, ilmastokriisi ja vaateteollisuuden epäeettisyys ovat osaltaan vaikuttaneet muotijournalismiin ja etenkin eettisiä ja ekologisia asioita tulee ottaa nykyään enemmän huomioon muotijuttuja tehdessä ihmisten tietoisuuden lisäännyttyä. Vaikka nämä asiat ovat tärkeitä ja mediatalot miettivät niitä juttuja tehdessään, mennään muotijournalismissa siitä huolimatta edelleen muoti, vaate, inspiraatio ja hauskuus edellä. Muotijournalismin ei tarvitse olla haudanvakavaa, vaikkakin vakavasti otettavaa.
Median muutoksen ja digitalisaation myötä mediat ovat siirtyneet enemmän verkkoon ja printtilehtiä ei kuluteta enää samalla tavalla kuin ennen. Sosiaalinen media ja sosiaalisen median vaikuttajat ovat kasvattaneet suosiotaan viime vuosikymmenen aikana huomattavasti ja uusia sosiaalisen median kanavia syntyy jatkuvasti. Muotijournalismi ja muotivaikuttajat eivät sulje toisiaan pois, mutta etenkin nuorempi yleisö löytää nykyään muotisisällöt todennäköisemmin vaikuttajan Instagramista tai blogista, kuin muotiartikkelista.
Haastatteluista nousi esiin yksi suuri haaste, joka oli muodin ja muotijournalismin arvostuksen puute. Muotia ja muotijournalismia vähätellään ja sitä pidetään ”hömppänä”. Muotijournalismin kentälle toivottaisiin myös syvällisempää ja tutkivampaa journalismia, joka osaltaan voisi myös parantaa muotijournalismin asemaa tai ainakin tuoda siihen jotain uutta.
Muotijournalismin tulevaisuus on epävarma ja ainoa varma asia on muutos. Muotijournalismi tulee muuttumaan suuntaan tai toiseen ja aika näyttää mikä se suunta on.
Opinnäytetyön aineisto on kerätty haastattelemalla kolmea muotitoimittajaa tai muodista kirjoittavaa toimittajaa teemahaastattelujen muodossa. Työn tietoperustaosiossa käsitellään muotijournalismin käsitettä ja historiaa, sekä muotilehtien asemaa Suomessa tänä päivänä, kun useita suomalaisia muotilehtiä on lakkautettu viime vuosien aikana. Lisäksi tietoperustassa perehdytään yhteiskunnallisen, eettisen ja sosiaalisen median kehysten kautta muotijournalismin haasteisiin.
Korona, ilmastokriisi ja vaateteollisuuden epäeettisyys ovat osaltaan vaikuttaneet muotijournalismiin ja etenkin eettisiä ja ekologisia asioita tulee ottaa nykyään enemmän huomioon muotijuttuja tehdessä ihmisten tietoisuuden lisäännyttyä. Vaikka nämä asiat ovat tärkeitä ja mediatalot miettivät niitä juttuja tehdessään, mennään muotijournalismissa siitä huolimatta edelleen muoti, vaate, inspiraatio ja hauskuus edellä. Muotijournalismin ei tarvitse olla haudanvakavaa, vaikkakin vakavasti otettavaa.
Median muutoksen ja digitalisaation myötä mediat ovat siirtyneet enemmän verkkoon ja printtilehtiä ei kuluteta enää samalla tavalla kuin ennen. Sosiaalinen media ja sosiaalisen median vaikuttajat ovat kasvattaneet suosiotaan viime vuosikymmenen aikana huomattavasti ja uusia sosiaalisen median kanavia syntyy jatkuvasti. Muotijournalismi ja muotivaikuttajat eivät sulje toisiaan pois, mutta etenkin nuorempi yleisö löytää nykyään muotisisällöt todennäköisemmin vaikuttajan Instagramista tai blogista, kuin muotiartikkelista.
Haastatteluista nousi esiin yksi suuri haaste, joka oli muodin ja muotijournalismin arvostuksen puute. Muotia ja muotijournalismia vähätellään ja sitä pidetään ”hömppänä”. Muotijournalismin kentälle toivottaisiin myös syvällisempää ja tutkivampaa journalismia, joka osaltaan voisi myös parantaa muotijournalismin asemaa tai ainakin tuoda siihen jotain uutta.
Muotijournalismin tulevaisuus on epävarma ja ainoa varma asia on muutos. Muotijournalismi tulee muuttumaan suuntaan tai toiseen ja aika näyttää mikä se suunta on.